lördag 5 mars 2011

Fynd!

Inte många inköp denna vecka, men lite blev det...




En mindre variant av en Bengt Orup-vas från Johansfors som jag har sedan tidigare. Denna var dock inte signerad!


Jag köpte den lilla Sparaxis-skålen med den ovanligare grön-blå dekorvarianten!


En teak-fågel, en fågel i björk och två Pärlan-lyktor från Reijmyre.


Ett Fyris uppläggningsfat från UE, Skawonius ligger bakom!

Utöver detta ser ni ett Iittala-glas, Droppring, som åker med övriga i samma serie till Hedemora-loppisen!

Jag hittade också lite annat, bl.a. några snygga 50-tals-assietter från Söholm i Danmark, de finns med på lite andra bilder som jag ska visa i morgon!

6 kommentarer:

Lybtar sa...

Var hittar du plats hemma till alla dina saker?
Hur hittar du alla dina saker?
Frågorna är många :)

trillivippa sa...

Fint fyndat, både Fyris och Sparaxis - I like! :)

Herr Movarp sa...

Lybtar: Jag har inte egentligen plats, därför måste jag rensa (igen). Denna gången blir det mycket som ska bort på loppisen i Hedemora 16/4. Har packat närmare 20 banan-/stora lådor + en hel del utöver det...där finns chans att fynda för den som kommer ;-) Fynda kommer jag dock inte sluta göra, garanterat. Hur jag gör? Ja, den som det visste...
Trillvippa: Japp, fina fynd. Sparaxis väntar på dig i Hedemora...har nu tre skålar inkl. den senaste :-)

cjf sa...

Den där Johansfors-vasen är väl inte Orup, eller? Jag har alltid fått höra att det ska vara Sixten Wennerstrand (disponenten). Hur är din andra signerad?

Herr Movarp sa...

cjf: Ja, det hade jag också hört till dess jag hittade min stora variant på Nora antikmässa i somras. Jag ska försöka fota signeringen, men har för mig att den lyder "B. Orup, Johansfors, Sweden". Signeringen ser inte riktigt likadan ut som en signerad Orup-skål som jag har, möjligen är denna ganska tidig. Ev. får jag skicka frågan till Peter Orup, sonen, har haft kontakt med honom tidigare angående en osignerad Tona-vas som han bekräftade var Bengt Orups.

En annan teori är förstås att signeringen skulle vara en förfalskning, men jag utgår inte från det i detta läge.
Vasen finns förresten i mindre storlekar också, den senaste är mindre än den signerade. Jag har sett dessa vaser flera gånger, men min stora är den enda signerade jag sett.

cjf sa...

Jag tror faktiskt på efter- eller felsignering i det fallet, eller att signeringen bara avser dekoren. Johansfors/Wennerstrand var väldigt flitiga på att använda Orups namn och dekorer även efter att han lämnat bruket, och hade detta verkligen varit en Orup-pjäs hade den troligen varit katalogförd (vilket jag förstått det som att den inte är).

Men det ska i vilket fall bli mycket spännande att höra vad Peter har att säga om saken!