fredag 25 mars 2011

Alexander Lucas - high five!

Ja, vad säger man...för några dagar sen köpte jag en glasvas åt en vän, fick igen pengarna idag och lite extra på köpet så då tänkte jag att man borde ta en sväng förbi en loppis och kolla om man kunde hitta nåt för bonusen, så fick det bli!

Jag besökte Biståndsgruppen i Valbo och strosade runt lite, vad hittar man väl då?



Detta är inte sant, tänkte jag, hur kan man dyka på en sån sak, fel två saker??? Både en vas och en skål i Tona-serien av Bengt Orup! Signerade också!!!

Ja, jag säger bara det, Alexander Lucas och jag, high five kusin :-)



Lägg märke till två saker på bilderna, för det första priserna, för det andra texten på prislapparna som säger "Signerade Johansfors" :-) Man brukar inte få ge 70 kr för signerade exemplar av Tona, så mycket kan jag säga...

Jag har sedan tidigare en osignerad större vas i serien, i den andra färgvarianten. Lägg märke till mitt tvärsäkra uttalande om att jag aldrig mer kommer att hitta Tona i det inlägget ;-)

10 kommentarer:

Helena sa...

Jadu, mr Lucas! Det är bara att gratulera till ytterligare ett bra köp!=)))

Ulrika på Leta Retro sa...

Grattis! får man fråga om det är nåt du inte samlar på?! ;-)

Nästankusin Erica sa...

Jösses Benny du har en näsa för fynd som är FANTASTISK!!!!!

Herr Movarp sa...

Helena: Tack!
Ulrika: Inte som jag kan komma på :-)
Erica: Ja, näsa har jag, eller kanske jag ska säga näbb :-)

The StarChief sa...

FLYYYYYT vad mer att säga.

Gila sa...

Årets bästa fynd va? !! :-)

Anonym sa...

Hej Herr Movarp, du verkar kunna lite om porslin. Jag har fått en en jubileums tallrik med Brynäs IF från Gustavsberg av min morfar, tallriken e gjord i endast 1500 exemplar. och jag skulle gärna vilja veta vad den kan vara värd, en del jag mailat och pratat med säger att den e rätt värdefull men vill kolla med dej med=)

Kontakta mej gärna på eriksson__78@hotmail.com

MVH Daniel

Ingrid sa...

Ja att du är släkt med Alexander Lucas kan man inte undgå att se!
Men Grattis till fina fynd!

Herr Movarp sa...

Gila: So far...
Daniel: När det gäller samlartallrikar har jag liten kunskap, och dessutom ingen litteratur för Gustavsberg som är så pass heltäckande att jag kan svara på din fråga...men min uppfattning är att de flesta samlartallrikar inte har något stort ekonomiskt värde utom i vissa fall. Om det finns speciella samlare så kan värdet stiga såklart, och just idrottsanknytningen kan ge lite extra. Men det hade förstås varit bättre om det varit Skellefteå AIK istället ;-)

Erik sa...

Visst är det kul att man kan göra såna praktfynd på glas fortfarande?
Läste om Tona-vaserna på din blogg häromdan och så dök jag på en skål på Erikshjälpen idag för ynkliga 40:

Den var i och för sig inte signerad, men ändå! Alltid kul att läsa dina inlägg, man lär sig så mycket!