lördag 19 mars 2011

Dansk keramik

Jag har inte så mycket dansk keramik, men har köpt några grejer när de dykt upp till billiga priser...




Den danska fabriken Söholm är ursprunget till dessa vaser


Skålfatet kommer från Palshus, den gröna vasen från Langehus, den bruna och den svarta vasen är okända men passar in i sammanhanget. Den svarta är märkt KAF vilket kan vara Karl-Arthur Fredriksson, i så fall är den svensk, från Sölvesborg...den bruna har en konstig märkning som jag inte kunnat identifiera...men fin i alla fall!

3 kommentarer:

malin/livingroom sa...

Jag heter Malin och har en fråga till dig!

Jag köpte en Mon Amie-kopp av Marianne Westman för Rörstrand i veckan.
Den här koppen med fat fick jag hem häromdagen. (Bifogat två filer) Mönstret på koppen är oregelbundet, lite "prickigt" och liknar inte alls mina andra koppar. Den är omärkt och det står inte Rörstrand någonstans. Fatet som följde med är däremot ett helt annat mönster. "Fylligare" och jämnare i dekoren. Fatet ser likadant som mina andra koppar/fat. Det är märkt både Mon Amie och Rörstrand.

Frågor:
- Kan koppen vara en gammal version?
- Finns det omärkta koppar?
- Sliten?
- Kopia?

Så himla tacksam om ni kan hjälpa mig!

Bilder finns på min blogg i det här inlägget

http://livingroom.blogg.se/2011/march/ar-koppen-verkligen-en-mon-amie.html#comment

Mvh Malin

malin/livingroom sa...

PS: Nu har jag ju inte bifogat filerna utan de finns på min blogg!
/Malin

trillivippa sa...

Snyggt! Blev lite nyfiken när jag läste att en av vaserna kunde vara från Sölvesborg, hade ingen aning om att det tillverkats vacker keramik där. Då två vaserna till höger på sista bilden är jättefina!