torsdag 24 mars 2011

Helmer Osslund

Jag är ingen konstexpert och vågar inte köpa grejer som kostar mer än nån hundralapp utan att vara säker på att jag inte blir lurad, vilket ju kräver en del kunskap. Jag har dock kommit fram till att numrerade litografier av olika slag och tryck med fina motiv ibland kan vara fantastiskt billiga och prisvärda. Jag ska visa lite av de jag hittat under de seanste åren till mycket små summor, oftast mellan 10-100 kr.

Jag börjar med detta tryck (kan inte tänka mig att det är något annat)av en svensk konstnär som annars är mest känd för sina landskapsmålningar. Helmer Osslund föddes 1866 i Tuna, Medelpad och dog 1938 i Stockholm.

Han föddes som Åslund, och var bror till Frida Åslund, men ändrade sitt namn till Osslund vid flytten till Amerika, för att det språkmässigt skulle se bättre ut. Hans specialitet var norrländska landskap, ofta målade på smörpapper. Osslund är dock även känd som en god porträttmålare, så detta är väl ett tryck av en sådan kan jag tänka mig.

Som ung arbetade Osslund som dekoratör i konstindustrin. Han började att studera vid Académie Colarossi i Paris våren 1894. Som ende svensk studerade han sedan för Paul Gauguin. Osslund tillbringade flera månader på målarvandringar i de norrländska ödemarkerna. Vid dessa vandringar var smörpapper lättare och behändigare att ta med och hantera än vanliga målardukar. Hans expressiva måleri ligger modernismen nära och kom att påverka bland andra Leander Engström. Exempel på målningar är Före Stormen, Midsommar Nuolja (1922, olja på pannå) och Höstafton vid Nordingrå.


En vacker målning av Osslund, inramad och klar endast 50 kr. Klart prisvärt!


En klassisk Osslund, "Höstafton i Nordingrå"

Inga kommentarer: