söndag 1 augusti 2010

Årets semesterresa till Västerbotten, del 7

Jag tänkte visa lite fynd jag gjorde efter vi fikat i Sundsvall på vägen ner. Jag såg ett ställe på vägen ut, det heter Prio 1 och just denna dag hade dom 50% på hela sortimentet oturligt nog :-)=

Första bilden, glasen, fyndade jag på en loppis i Vindeln när vi var hos mina föräldrar, jag har bara glömt att visa dem! 50-60-tal, antingen Reijmyre eller Nuutajärvi, båda dessa glasbruk gjorde liknande glas. Färgmässigt lutar jag åt Nuutajärvi, så vi bestämmer att de kommer därifrån ;-) I så fall ligger Kaj Franck bakom formgivningen. Priset, 50 kr, var överkomligt!



Jag hittade ganska många grejer här, inga jättefynd, men jättebilligt!

En "stringkorg" med krokar
En glasvas, okänd
En glasskål, okänd
En vas av Mari Simmulsson, Gefle porslin (naggad i underkant)
Delar i Teve-servisen, 4 assietter och två uppläggningsfat
Totalt gick kalaset på 35 kr...




10 kommentarer:

Danjel sa...

Den lilla glasskålen tycker jag påminner om Gullaskrufs Ring...
Teve delarna var ett riktigt fynd för det priset, grattis! :)

Lybtar sa...

Om du mot förmodan skulle hitta ngt på vår blogg osm du skulle vilja byta till dig så är vi intreserade av dina fina teve fat :)

Som vanligt trevliga, fina och billga fynd.

Herr Movarp sa...

Danjel: Exakt, det var därför jag köpte den, garanterat någon som vill ha den, jag samlar inte själv...
Lybtar: Ni får gärna byta till er dem, men jag är inte säker att ni vill ha uppläggningsfaten, de är krackelerade, det ena mer än det andra...jag ska kolla om de går att rengöra, annars är de inte mycket att hurra för...av assietterna vill jag behålla en, resten får ni gärna ta, tror det var okej. Jag köpte för att få en assiett!

Randiga Tråden sa...

Stringkorgen med krokar är kul.

Yvonne sa...

Ha ha, den vasen har jag sett LÄNNNNNGE. Synd att den är naggad annars hade jag köpten redan i våras... Men kul att den nu flyttat hem till dig!

Just Prio 1 är en av mina små guldgruvor här i S-vall, så roligt att du varit där!

Herr Movarp sa...

Yvonne: Gissade nästan det, med tanke på priserna utan rabatt så ska du absolut inte klaga på fyndmöjligheterna...gissar att vad som helst kan dyka upp där :-) Du får lova att om en fin stringhyklla dyker upp billigt köper du den till mig :-)
Jag köpte den mest som referensobjekt, 5 kr är ju inget pris...

S. sa...

Hm, kul om tips på loppis i min gamla hemstad. Prio1 hade jag ingen koll på. Måste göra ett besök där nästa gång jag åker "hem".

Skaffaren sa...

That's dirt cheap!

Lybtar sa...

Movarp. Vi får väl se om det kan bli något då.
Det är svårt att hitta Gefle/UE här i Gbg. Tycker vi i alla fall.

Mycket Rörstrand, men det är ju inte så konsigt kanske.

Anna sa...

Åh, så fina fynd! Och såååå billigt!