torsdag 26 augusti 2010

Åseda-vaser

Jag lovade ju tidigare att visa min samling av Åseda-vaser, så här kommer den! De flesta är formgivna av Bo Borgström, men vissa har andra eller okända formgivare. Mitt primära samlarområde är ju Borgströms glas, gillar verkligen stilen och färgerna! Edit: Den blå konformade längst fram skulle ju inte vara med, den kommer från Sea [se-a]glasbruk...





På bilderna finns Bambu-vaser med beteckningarna:

4 st B5/80 190 mm
1 st B5/81 240 mm
2 st B5/87 150 mm

Edit:
Kompletterande info från Carola

Den blå längst till vänster heter C37/300 eller C37/400 beroende på höjd, min är 29 cm. Senare beteckning är 4862. Färger som den finns i är blå, grön, blå, orange, röd.

Den orangefärgade är är modell 9/326, höjd 145, finns i färgerna orange, gul och T (kan vara teal=blå)

Den gula har nummer 5/TC, höjd 250, finns i färgerna gul, brun orange, ametist o cobolt.

Den blå i mitten med luftbubblan är modell B5/107 B höjd 225, finns i färgerna grön, blå, orange,klarglas.


Jag tänkte att min vän Carola kunde hjälpa mig att fylla i lite fler namn och beteckningar på övriga vaser:-))

Om ni tittar noga så ser ni två röda Bambu i samma storlek, det betyder att jag gärna skulle byta ut den ena mot något annat, en annan Bambu som jag inte har eller något annat kul! Den röda som jag vill byta bort är ca 19 cm, den har beteckningen B5/80.

Jag ska även lägga upp lite annonser och annat referensmaterial vid tillfälle, har hittat en del kul som måste visas, men det tar tid att gå igenom alla tidningar och skanna materialet :-)

14 kommentarer:

Loppisletaren sa...

ååååhhhh, vad fina! skulle kunna tänka mig allihop!
Ha e bra dag!

Yvonne sa...

Mums!
Jag samlar ju på Bo Borgström, men det vet du ju redan ;-)

Har även jag tänkt fota min samling, den är inte jätte stor men växer konstant ;-)

Herr Movarp sa...

Marie: Ja, jag gillar dem skarpt!
Yvonne: Jag ser fram emot samlingsbilder! Jag kom också på att jag glömde fota den vasen som är blågrå, likadan som den du har två av, den är ju också Bos kreation...

Anna sa...

Åh så fina de är! Min samling är liten än så länge :)

Yvonne sa...

Ska försöka fixa bilder så fort ljustet tillåter! Gillar inte blixtbilder och nu när det regnat konstan i en vecka blir det svårt att fota :(
Men de kommer snart!

Så du glömde en vas, då får du ta ett eget foto på den och slänga in ;-) Vi vill ju se alla vaserna!

Fru Ekeby sa...

Snygg samling!
Är det en Borgström som jag såg på loppis tror du? Jag är helt novis på det här området.Kolla mitt sista inlägg.

Randiga Tråden sa...

Så vacker samling, vilka underbara färger.

Lybtar sa...

fin samling M!

Carola sa...

Hejsan. Här kommer lite info om Dina vaser.

Den blå t v har beteckning C37/300 eller C37/400 beroende på höjd.Senare beteckning är 4862 blå. Färger grön, blå, orange, röd.
Den orangefärgade är är modell 9/326, höjd 145, färg Orange, Gul och T (kan vara teal=blå)
Den gula kan vara 5/105, höjd 200/240/280, färg brun, grön, gul, blå. Den blå i mitten ser jag inte så bra. Men det här är en början.
Vet inte hur jag lägger till någon bild på något ur mina samlingar....

Carola sa...

Ok, igen då. Den blå i mitten är modell B5/107 B höjd 225, färg grön, blå, orange,klarglas. Den gula kan ha ett annat nummer också nämligen 5/TC, höjd 250, färger gul, brun orange, ametist o cobolt.

Christin sa...

Så himla snyggt att ha dom såhär i en grupp, även om dom är vackra var för sej också.Får nog börja leta fler glasvaser jag med :-)

Herr Movarp sa...

Carola: Tusen tack för hjälpen! Om du vill lägga till bilder så kan du mejla dom till mig och tala om var dom ska läggas in kring texten så fixar jag det! Det vore ju extra kul med bilder från dig!

Det ska gå att "dela" möjligheten att skriva inlägg, men jag har aldrig testat detta, tror dock inte att det funkar i kommentarsfältet!

Du kan tom skriva lite runtomkring och skicka till mig så kan jag fixa ett gästinlägg med Åseda-glas, det vore riktigt kul :-))

Yvonne sa...

Å vad bra med modellbeteckningar!

Jag har B5/107 B i både höjden 215 (bode väl vara samma som 225) och sedan även en större på 270.
215 inhandlades idag :) Grön och skön!

Re-dizain sa...

Fantastist fina ihop!!! Jag har haft en del genom åren men aldrig riktigt fastnat för dom för än nu:)