onsdag 11 augusti 2010

Fynd på vinden!

Vi håller ju på och renoverar på vinden i dagarna och det finns inte så mycket tid till annat pga detta. Det går dock att fynda utan att besöka loppisar, det är bara att besöka sin egen vind :-) Jag ska visa lite grejer sen när vi är klara med det vi föresatt oss att göra dessa två veckor, men vi kan väl tjuvstarta lite med delar av ett fynd som är värt massor för mig och familjen!

På vinden under en massa bråte hittade jag gamla glasplåtar med foton på, givetvis tänker man att det vore kul om man kunde känna igen något från närområdet. Gissa vad den första plåten innehöll..? Hehehe, precis vad jag ville ha, en finfin bild på husets framsida med glasverandan i originalskick, det bästa man kan hitta efter att ha letat i åratal i en stor fotosamling med tusentals bilder utan lycka :-)))

Glasplåtarna (ja det var många, 10 lådor) ska rengöras och skannas framöver, men det kräver expertis om det ska bli ett bra resultat, dessutom en skanner som kan ta 9 x 6 negativ som dessa glasplåtar. Ev köper jag mig en sån, vi får se om jag kan hitta nåt vettigt till rätt pris...

Jag gjorde dock en "fuskskanning", fotade av två negativ mot vit skärmbakgrund och körde dem genom Photoshop en snabb vända för att man ska kunna känna igen sig :-)



Foton på vårt hus, tidsperioden är troligen i mitten av 1920-talet.

8 kommentarer:

Libby sa...

TIO lådor glasplåtar! Bodde det en fotograf i huset?

Herr Movarp sa...

Jag tror inte det, men visst är det sannslöst??? Jag har hitta ganska många foton på huset, men få på framsidan, bara nyare foton där det är omgjort. Jag har dessutom knappt några foton på familjen som bodde där, vilket man borde ha hittat i de OMFATTANDE samlingarna som vi har i Korsnäs historiska forskargrupp. Det finns mellan 7000-10000 foton i samlingen...dom blir i alla fall glada när dom får in dessa bilder i samlingen det kan jag garantera :-)

Skaffaren sa...

Det är lycka!
Vi har lyckats hitta gamla foton på vårt hus och några av dess innevånare. Nu har vi tagit foton framför glasverandan, precis som man gjorde för 100 år sedan.

Helena sa...

Vilken skatt! Helt otroligt!=)

Välkommen! sa...

vilka härliga foton! det skulle ju vara fantastiskt fint att scanna in, framkalla och rama in! :)

Ingrid sa...

Du verkar ha en osanolik tur du Herr Movarp!

Christin sa...

Åh vilken lycka !
Du har verkligen tur.
Så spännande och kul !

Eva sa...

Vilka underbara fynd.