lördag 7 augusti 2010

Fynd mellan och efter semesterresorna

Trots alla resor i sommar har jag nog gjort mina trevligaste fynd här hemtrakterna i sommar...



Skålen från Gustavsberg hör till serien Colores av Stig Lindberg, en satskarottserie i fyra delar. Denna gula är den näst största och en triplett i samlingen, vilket ju är ganska onödigt. Om det är någon som vill köpa den, så är den till salu, billigt...



Den lilla teakskålen är helt omärkt, vet inte var den kommer ifrån, men jag var nyfiken därför köpte jag den!

De blå glasen är ett fantastiskt fynd, 5 st glas ur Timo Sarpanevas fantastiska I-line serie som kom 1956 och som han vann en Grand Prix i Milano för 1957. Serien innehåller massor av delar och många olika glastyper och färger. Dessa glas heter I-303 och finns i tre storlekar. De tillverkades mellan 1956 - 1967.





Jag fyndade lite ISI-grejer också, vilket är oerhört trevligt! Ett stort blomglas i färgen "Ametist" och 9 st små ISI-glas som jag inte riktigt vet hur de amvändes, nästan som små nubbeglas, men ganska stor diameter och låga. Nubbeglasen är 7-8 cm höga och smala...




3 kommentarer:

Lybtar sa...

De blå glasen var ju otroligt snygga.

Vi har också väldigt många Colores. det blir lite sjukligt när de är för billiga och man bara måste köpa, varför vet jag inte.
Vi har dock flest av den röda större :)

Herr Movarp sa...

Ja, visst är dom snygga! Tror det är den största modellen också, har inte mätt...lustigt det där med karottsatsen, jag har två blå skålar till den, den minsta och den största är blå...vi har även Colores salladsskålar i två storlekar röd nr 2 och två gula nr 1, dom är fina att ha småplock i.

Anonym sa...

ISI glasen används på en Cocktailbricka av glas som också finns i ISI serien. Se på min sida där jag har dem tillsammans: http://www.borgmansantikt.se/liknandeartikel.cfm?artnr=NS1286 tyvärr är det väldigt svårt att hitta faten utan nagg.

MVH: Peter, Borgmans Antikviteter