torsdag 5 augusti 2010

Besök på Pallas i Sundsvall!

När vi åkte hem från Västerbotten stannade vi i Sundsvall speciellt för att kunna fika på Pallas, mycket enkel men trevlig miljö och ett ställe som jag besökt några gånger tidigare, första gången var 1994 en av de gånger då jag besökte min kärlek, numera också fru... :-)

Vi hann med både lite matnyttigt och sött, såklart blev det räkmacka till att börja med(on tour, ni kommer väl ihåg att det var menyn även på min, Libbys och JJs loppisresa kring Gävle i början av sommaren..?). Jag tror att det ska bli min grej, testa räkmackor på all trevliga fik och konditorier runtom i landet (sponsorer sökes :-))


Ser helt okej ut eller vad säger ni..? Gott smakade det också, dock var den på Lido i Gävle ännu bättre, en riktig höjdare! Se bilder från Lido i Libbys blogg Femtiotalsjakten!


Räkmacka utan räkor..? Tja det funkar kanske när man är fyra och ett halvt...


Dottern var i alla fall ganska nöjd med sin macka även om hon klagade över för mycket smör...Trocadero är ett måste för att rädda situationen!

Pallas, som ligger på Strandgatan 16, har anor från den gyllene eran, det startade 1956 och är nog tämligen välbevarat även om det är renoverat, möbler och lampor är troligen original, likaså diskarna mm, vilket ju är extra trevligt!

Jag gillar både lokalen med två rum och uteplatsen där man inte förändrat speciellt mycket från ursprunget.

Pallas finns i botten/källarvåningen en halv trappa ner i huset och det första man möts av när man kommer in är denna syn, fulla med godsaker och toppensnygga taklampor!



I rummet innanför finns ett skåp med kakbuffén som erbjuds måndag till lördag till det facila priset 45 kr och går man vidare i i det stora rummet kan man slå sig ner i gamla härliga möbler som nog funnits med långt tillbaka i konditoriets historia, härligt tycker jag!


7 sorters kakor och kaffe, 45 kr, som hittat!


Härliga fina 50-talsmöbler!


En kopp på tu man hand kanske..?

I det mindre mysiga rummet innanför går färgerna i grönt, även här med 50-tals originalmöbler!


Här inne fikade jag sist jag var här i våras på studieresa, mysigt!

När vi sedan fått i oss mackorna var ju orken hos mig ganska liten så jag hoppade över kakbuffén och tog bara två småkakor, bl.a. en schackruta och kaffe, helt perfekt! Ungarna sparade på sig och ville ha lite mer, helt oförklarligt...hur mycket barn än äter finns alltid plats för godsaker, var man likadan själv??? :-)



Diskarna var överfyllda med godsaker, blir nog fler besök där vid tillfälle ska ni se :-) Jag frågade om hur en liten kaka som hette "Ungherre" smakade eftersom jag tyckte namnet var roligt, då bjöd hon på ett smakprov! Testa den nästa gång, svårt att beskriva smaken, men god var den :-)


Bra utbud, bra priser, kan man klaga..?


Småkakor, trend och tradition i ett!


Ungherrar, mums!

När man närmar sig konditoriet kan man inte missa det i alla fall, tre olika skyltar, den ena finare än den andra, dessutom en flagga som visar att det är öppet...stoppa gärna för ett besök, jag lovar att det är värt det!




Min favoritskylt, när man ser den blir man verkligen sugen på en kopp kaffe med dopp :-)


Undrar om alla skyltarna kom upp på samma gång, stilen är ju lite varierad..?

11 kommentarer:

Libby sa...

Trivsamt! Gillar det lilla rummet med gröna möbler. Och tycker absolut du ska bli räkmacketestare!

Fru Ekeby sa...

Va? Det fiket har jag missat helt! Jag måste byta loppisglasögonen till fikaglas nästa gång! Bäst att ha med båda!

Yvonne sa...

Å jag jobbar precis på andra sidan gatan :-)

Randiga Tråden sa...

Vad gott det ser ut.

Miriam Parkman sa...

Pallas. Pallas, Pallas, Pallas!
Då jag gick i gymnasiet ett kvarter bort ligger Pallas mig riktigt varmt om hjärtat. Det är ett ställe för lugn och trivnad, även om många väldigt ensamma människor också tycks samlas där. Men, i den miljön och med det utbudet måste man ju bli gladare! När de hade prinsesstårta och kaffe för 25 kr var jag där alltför ofta, haha.
Extra roligt är det att min mamma och hennes bröder brukar gå till Pallas på 60-talet, på söndagarna efter mötena i Elimkyrkan som ligger alldeles intill.
Om du inte provade prinsesstårtan missade du något!;)

Herr Movarp sa...

Libby: Då är det bestämt, bara sponsor som saknas :-)
Fru Ekeby: Klart värt ett besök!
Yvonne: Kunde just tro det...:-) Då är du stammis både där och på Prio 1 som ju ligger alldeles i närheten för er som inte vet!
Randiga: Ja, man blir sugen bara man tittar på bilderna!
Miriam: Tyvärr provade jag inte den, men nästa gång så :-)

Anonym sa...

OJ!
Jag tror att Lilleman var glad för sin räkmacka utan räkor och han tyckte den var god.
/Mimmi

Sanna sa...

Härligt att åka runt och besöka dessa härliga "retro" platserna kan jag tro.. Och jag beundrar alla fynd du gjort! =)

Ha en fortsatt fin helg!
Kraaaam
Sanna

precis en sån sa...

Vilket underbart café, känner doften av kakor och kaffe ända ner till Malmö.

SusanLotus sa...

Härligt retrofik!

Gila sa...

Åh Pallas...där fikade jag när jag pluggade i S-vall.