söndag 22 augusti 2010

Veckans fynd!

Jag plockade ihop lite smågrejer hos Erikshjälpen, Myrorna och kupan i Gävle, PMU och Ånyo i Sandviken och till slut Auktionshallen i Järbo, här kommer en sammanfattning!



Ljusstake från Gefle i rubinrött
Två whiskeyglas från Skruf
Två tefat från Rörstrand
Ljusstakar från Lindshammar
12 st glasunderlägg i teak, 6 st i plast och 5 st i glas (Kastehelmi från finska Nuutajärvi)
Smörgåsplattor i teak
En Colorado-assiett, minsta storleken vilket passade bra då jag precis slagit sönder en likadan…






5 st assietter från Rörstrand
8 st glöggmuggar av Ingrid Atterberg från Upsala-Ekekby
En lampkupa
1 orange vas
En liten skål i glas



Lampkupan känns väldigt bekant, det måste vara 50-60-tal, skulle passa ihop med nåt i teak!



Den orangea glasvasen känns lite Åseda, men vi får se om det dyker upp nån info!



Skålen påminner om Stenbergs ”Ring” för Gullaskruf, är det någon som vet..?



Dessutom köpte jag lite tyger på Myrorna, dom reade ut till halva priset, nästan gratis med andra ord. Jag köpte även en vattenkanna till jobbet, riktigt snygg och billig 5 kr!

Jag hoppas på en riktigt trevlig nästa vecka, gärna nåt riktigt kanonfynd, det var länge sen nu :-)


10 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Oranga vasen hade jag köpt direkt, har inte sett den förut.

kicki sa...

Halva priset på Myrorna här i stan blir inte nästan gratis, det är mer i närheten av ett skäligt pris... de tar 50spänn för ett påslakan.

Herr Movarp sa...

Randiga T: Jepp, slog till utan tvekan, för 20 kr så...
Kicki: Så dyra är dom inte här, men ibland funderar man. Jag hittade en mindre stycke Marimekko-tyg och ett större stycke okänt tyg för sammanlagt 20 kr...

Retrolux sa...

De är ganska kassa på att sätta priser på Myrorna här i stan (Västerås). De har ingen koll.

Spruckna och naggade Rörstrands-grejer för 65 kr, IKEA-ljusstakat för dubbla priset.

Ibland kan man dock ha tur. Hittade ett havsflora-fat med otydlig stämpel för 30 kr för nått år sedan.

Herr Movarp sa...

Retrolux: Jo, så är det...jag tycker att det varierar en hel del, det beror på vem som prismärker helt klart! Det där med IKEA har man ju konstaterat lite nu och då, beror det kanske på att IKEAs saker är orimligt billiga..? :-)

Carola sa...

Hej där i östra delen av vår vackra kommun.
Jodå, känslan är riktig. En Borgströmmare till i samlingen. Höjd?

Herr Movarp sa...

Carola: Tusen tack för infon, känslan sitter där den ska :-)

Jag gissar att den är ca 15 cm, ska kolla när jag är hemma!

Eli sa...

Den ljusblå skålen/ljuslyktan (?) som du undrar om den är Stenbergs "Ring" är i alla fall Gullaskruf. Hittade en röd idag med Gullaskrufetiketten kvar. Söker på Ring men hittar ingen sådan lykta någonstans. vet du mer sedan du gjorde inlägget? Snygg som bara den är den i röd i alla fall.

Erika S sa...

Åh... Är lampkupan runt 20 cm hög är det precis en sån jag är ute efter till min trearmade lampa! En skärm är trasig och enligt en antikhandlare jag frågade skulle det vara i princip omöjligt att hitta en likadan.
Du råkar inte ha kvar den och kan tänkas att skiljas från den, om den stämmer storleksmässigt dvs?

Herr Movarp sa...

Jo, jag tror jag har kvar den...i en låda på vinden, ska kolla vid tillfälle! Storleken kan stämma! Mejla mig gärna så kommer jag ihåg det också, jag kollar inte av kommentarer så ofta på denna bloggen då jag bytt adress. Ett tips är att kolla in på den nya bloggen om du har fler frågor! Inlägget finns alltså där också.

http://www.porslinsbloggen.se