onsdag 25 augusti 2010

Tygfynd!

Jag har hittat lite kul tyger/gardiner senaste tiden, tänkte att jag skulle visa dem och kanske få lite hjälp att identifiera dem!

Den första känns ganska modern, antagligen är det väl IKEA eller nåt, i alla fall har jag sett den förr...



Detta tyg eller gardin kanske jag ska säga känns väldigt 80-tal, eller möjligen sent 70-tal, mycket bekant på nåt sätt. Tuff är den i alla fall!




Den sista är härligt 70-tal, den enda som jag kunde identifiera, tack vare stadkantens singering. Tyget heter Samovaari och är från 1972, formgivet av Maija Isola för Marimekko. Tyvärr var det inget stort tygstycke, men klart snyggt!


5 kommentarer:

Retrolux sa...

Vilka fina tyger. Rotade lite i mammas IKEA-kataloger och det snygga tyget med äpplen kommer mycket riktigt därifrån. Svårt att tyda vad tyget heter men det kanske kan vara SKVETT. Finns på sidan 252 i katalogen från 1985/1986.

Simon sa...

Första tyget är ifrån ikea runt 2006 om jag inte har fel.

johanna sa...

Det första med popcornen hade jag när jag var ung, sent 80, tidigt 90tal från Ikea.

johanna sa...

eller om det är dom där bananerna jag tänker på.. nu blir jag osäker.. :o)

Erica sa...

Tyckte det gröna tyget påminde om Keith Haring i formspråket.