fredag 14 januari 2011

PMU-fynd

Jag stoppade ju till igår på PMU i Sandviken, hade inte egentligen tänkt det, men men, vanans makt :-)
Jag gillar verkligen det stället, så otroliga priser och man hittar alltid nåt även om man inte köar vid 15-tiden när dom öppnar!

Hur var det igår då..? Några fynd..? Tja, bedöm själva!



En vas från Bo Fajans, signerad Tom Wilson. För ovanlighetens skull utan nagg! 25 kr var okej!



Ett gammalt krus, jag köpte för att ta reda på ursprunget, så stay tuned for more info...15 kr


En pressglasskål, tror dessa kommer från Pukeberg, har i alla fall sett mycket liknande med etikett...15 kr.



Två små ljusstakar i serien "Tulpan" med numret 5235 från Upsala-Ekeby. Formgivare är Hjördis Oldfors. De gjordes mellan 1959-61. 20 kr för båda!


En Gustavsberg Birka kaffekanna, Stig Lindberg. Tyvärr saknas locket...den som har ett lock eller två får gärna höra av sig, jag har nu två kannor utan lock...men en tjuga kan man väl ge..?

Detta var en kul grej, jag stod i kön för betala när jag hör 2 damer diskutera några koppar som den ena damen ska köpa, Cuba från Rörstrand. Ena damen säger att de är samma modell och dekor på kopparna som Bimbo, jag kan inte låta bli att instämma. Hon säger att hon är ute efter Bimbo, så jag säger att hon kan få tag i fat från mig (som har några extra), så hon ger mig Cuba-faten och hon säger att jag kan lämna Bimbo-faten till henne i kassan nästa gång jag är där :-) Kul att kunna hjälpa folk! Lite synd var det förstås att jag inte kom 5-10 min. tidigare, då hade ju kopparna legat i min korg...6 kr/st var ju ganska billigt ;-)



De sista grejerna på bilden, cliffhangern i förra inlägget, kommer separat i ett inlägg eftersom de inhandlades på andra ställen!

6 kommentarer:

Fru. Jensens Magiske univers af ting og hændelser sa...

Hej Herr. Movarp. har idag fundet en kopp (mugg ?) med en elg og et b under, ved du hvad det er?Der er et vikingeskib på.
Der finns masser af skon svensk sevis i danmark.
Hilsen Iben

Herr Movarp sa...

Ingen aning, jag känner inte igen märkningen...kanske något norskt? Egersund eller Stavanger kanske?

Jag har sett en del från Danmark som säljer svenskt porslin på Tradera bl.a. så jag har förstått att det finns en del där! Det vore kul att åka runt lite någon sommar och kolla loppisar, nu när växelkursen är bättre för oss i Sverige så kanske man har råd att handla lite :-)
Kul med internationellt intresse :-)

Randiga Tråden sa...

Den översta tycker jag om, kul at ha ett favoritloppis med bra priser, vissa ställen häpnar men inför med alldelles för höga priser. Trevlig helg.

reb sa...

Åh då träffar du säkert min morfar på dina loppisrundor. Han jobbar på PMU second hand i Sandviken.
Håller med om att det är en toppen-loppis. alldeles för långt från Gbg för täta besök dock.

Lybtar sa...

Jag fattar inte hur ni alla bara kan ha Bimbo på hög. Hur mycket jag än letar så kommer vi aldrig över några. Inte ens ett litet naggat fat med repor och hål i...

Fina fynd som vanligt.

Anna sa...

Åh, Cuba i rött och blått är en klav favorit! Härligt att kunna hjälpa någon och samtidigt få något själv. Men synd så klart att du inte fick kopparna också, 6 kr st!!! Oj :)