söndag 9 januari 2011

Elektronisk skönhet?

Vi har i flera år tänkt skaffa en ny elvisp eftersom den gamla gått sönder, den luktade bränt och började ryka vid ett tillfälle så vi kasserade den omedelbums...då var den kanske 5 år gammal, ingen ålder för en hushållsmaskin med andra ord. Jag har tyckt mig kunna skönja en trend de senaste 10-15 åren med stadigt sämre elektronik, vissa av grejerna håller inte mer än garantitiden innan de lämnar denna världen för att återvinnas. Värst är det väl med mobiltelefonerna, ständigt nya som inhandlas för att ersätta de trasiga. Ingen kul trend om jag ska vara ärlig, så fort tröttnar jag inte på en telefon, en mikrovågsugn eller en elvisp att jag vill ha en ny efter 2 år!

Jag har många gånger tänkt på mina föräldrars elvisp som överlevt i minst 30 år, sen 60-tal tror jag den var köpt om jag kommer ihåg rätt och mamma skrotade den för nåt år sen. Lite skillnad mot 5 år för den vi hade i vårt hem...

Nåja, ibland kommer man inte för sig att handla en ny så vi använde hushållsassistenten, halvmanuella- (Cyklon, Nya Cyklon) och manuella vispar istället.

Före jul var jag inne på en loppis i Sandviken och till min glädje hittade jag då en gammal elvisp av märket Philips, en precis likadan som mina föräldrar hade! Gissa om jag blev lycklig!!! Den saknade enligt en påklistrad lapp vispar och därför var den ganska billig, en guldtia :-) Jag gick till lådan med hushållsgeråd och plockade ut passade vispar och degkrokar och gick till kassan. Tanten i kassan sa att dom kunde följa med på köpet, så jag fick en komplett maskin för 10 kr...
Så fort jag kom hem testade jag den och utöver en relativt hög ljudnivå (som jag kände igen från morsans elvisp) så funkade den perfekt!

Beundra (skönheten)!


Sladden är väl använd, tvinnad och mjuk...


Härlig formgivning inte sant?


Enkel och funktionell, 3 hastigheter samt en knapp för att ta bort visparna. Funktionaliteten känner ni igen även på de moderna apparaterna.

11 kommentarer:

Susanna sa...

Den ser ut lite som vår elvisp. Som jag tagit över från mamma som nog haft den sedan hon flyttade hemifrån. Den kommer hålla för alltid!

Låter som ett riktigt bra köp.

Yvonne sa...

Å jag är också svag för gamla elektriska maskiner...
De var liksom mycket vackrare på den tiden och föremålen hade själ :)

Gila sa...

Enda nackdelen är att de gamla maskinerna låter så otroligt högt...hörselkåpor borde ingå ;-)

Lybtar sa...

Ser ut som den vi hade hemma när jag var liten.
Håller helt och hållet med om kvaliten på elektronik. Men samtidigt så är den ju så rackarns billig numera.

Agnieszka sa...

Elektronik var bättre förr!
Precis som bilar, möbler, keramik, bruksföremål, textilier, hus, lägenheter, kläder, plat hmmm undrar om man lever på fel årstionde? :-)

Eli sa...

Bravo! Snygg räddning av den gamla elvispen! Jag har en Elram (östtysk) från uppskattningsvis sent 1960-tal/tidigt 1970-tal på landet. Fungerar fortfarande utmärkt. Till skillnad mot den moderna visp vi köpte som la av efter ett par år. Då fick Elram nytt förtroende och skallrar nu på igen. Hörselkåpor var en bra idé, kanske tar dem som hör till motorsågen.

Herr Movarp sa...

Ja den har lite högt ljud men det står man ut med då den är så bra i övrigt :-))

Fam Ljunggren: Så är det nog!

Bra formgivning finns iofs även idag inom de flesta områden, den är tidlös, det är ju mer en smakfråga, men kvaliteten är sisådär, priserna hutlösa och så dränks de bra grejerna av den enorma flod av "skräp" (billiga grejer av dålig kvalitet utan nämnvärd formgivning)som väller över samhället...

Eli: Ja, då byggdes grejerna för att hålla, idag byggs de för att gå sönder annars får man ju inte sälja nytt! Ett hänsynslöst utnyttjande av oss kunder! Tänk bara på hur länge en frys håller idag, om man har tur håller den 5-10 år. I mina släktingars hus (moster och morbror) har dom en frys från 1950-talet, den går fortfarande...

trillivippa sa...

Det där var en ovanligt läcker elvisp! Håller med om att dagens teknikprylar inte är särskilt tåliga, extra synd med tanke på hur miljöovänligt det är att byta dammsugare/mobil/dator/fyl-frys etc. vart och varannat år.
Saknar min gamla gasspis som jag hade när jag bodde i Malmö, den kunde man lita på!

Och Sparaxis-skålen och fatet är jag väldigt intresserad av, håll utkik efter om du hittar något du vill byta till dig i min blogg! Eller skicka en önskelista på vad jag ska hålla utkik efter. :)

Jan robertsson sa...

Hej, har en gulorange östtysk KGS
typ 0 309, bara 32 år gammal, fungerar kanonbra.

Krinolina sa...

Jag hade en Philips elvisp i över tjugofem år, en enastående kvalitet, Förra sommaren brann den upp efter lång och trogen tjänst. Jag köpte en ny Philips, med turboknapp. Den är helt suverän. Förväntar mig att den skall hålla till jag fyller typ sjuttio.

precis en sån sa...

Min elvisp fick jag 1980 och den funkar perfekt fortfarande. Om den går sönder ska jag göra som du!