måndag 24 januari 2011

Porslinsburkar från Gefle porslinsfabrik

Jag har ju en större samling av burkar från Gefle porslinsfabrik med mönster från 50- och 60-talen, de ska pryda kökshyllorna i det nya köket när detta så småningom blir klart! Burkarna har för det mesta lock, antingen passande porslinsvarianter eller trälock i teak. Ofta saknar burkarna locken när man hittar dem, men jag har haft turen att kunna komplettera flera stycken!



Jag har visat en del tidigare, här kommer dock lite informativa bilder!





Klicka gärna på fliken "Köksburkar" ovan så kan ni se en del av det jag har, inte helt uppdaterat men när tiden medger så...

Jag ska ta några miljöbilder hemma senare och lägga in!

9 kommentarer:

Re-dizain sa...

Åh vad snygga dom var. I lördags var jag nära att köpa en burk men den hade lite bruna fläckar och det hindrade mig betala 50 lapp för den...kanske borde jag köpt den i af!
När åker du på semester och vart skall du/ni?

LOPPISTAN sa...

Dom är ju så himla charmiga!

Yvonne sa...

Å vad bra det blev med flikarna längst upp i bloggen!
*gillar*

Randiga Tråden sa...

Den längst ner till vänster, är det porslinslock, jag har sett den med trälock det kanske finns både och. Det är en härlig samling du har.

Khina sa...

Fantastiska burkar å här fick jag se en av mina burkar En blå fyrkantig med teaklock. Så nu har jag ursprung på nått iallafall...
Undrar om Herr Movarp kan hjälpa mig med mina funderingar i gårdagens inlägg? Jag är ju helt novis i porslin och keramikdjungeln...

Herr Movarp sa...

Visst är dom fina!

Yvonne: Jepp, en smart koppling till samlingssidan :-)

Randiga: Ja, burkarna finns med båda typerna av lock.

Khina: Ska ta en titt!

Anonym sa...

Alla är så mysiga men Furuvik tar nog priset!// Ingrid

anna sa...

Så himla fina!

trillivippa sa...

Jättesnygga burkar! Har aldrig sett dom live, men skulle köpa direkt om jag dök på några.