tisdag 4 januari 2011

Mitt mest oväntade fynd!

För några år sen så började jag lyssna mer på jazz än jag gjort tidigare, en äldre herre som jag känner har varit jazzmusiker och jag hjälpte honom att hitta jazz på nätet att ladda ner, mycket av det hamnade även hos mig. Vi satt och lyssnade på musiken på hans hemmabyggda högtalare, sk. Carlsson-boxar från 60-70-talet som trots sin oansenlighet hade ett helt fantastiskt ljud, som gjort för jazzmusiken. Normalt tillverkades dessa högtalare av företaget Sonab som startade 1966, men de såldes även som byggsatser.

Döm av min förvåning när jag förra året travar in på en loppis som normalt enbart har skräp, men som jag brukar besöka under devisen "man vet ju aldrig" och hittar två stycken lite senare, större Sonab-högtalare OA 14R i jakarandafanér för sammanlagt 100 kr! Man kan sammanfatta det så här, det är för en audiofil som för en keramikfantast att kliva in på en loppis och hitta en "Karneval" vas av Stig Lindberg för 20 kr...vilken tur att man är bägge delar :-)



Högtalarna ska renoveras eftersom en eller två diskanter är trasiga och skumkanterna behöver limmas om på basarna och det innebär kanske en investering på någon eller några tusenlappar men då får jag helt fantastiska högtalare för en bråkdel av vad de kostar i färdigrenoverat skick!

Nu letar jag efter en förstärkare eller reciever (med radiodel) som kan passa till dessa lättdrivna högtalare, den bör vara från 60-70-talet och ha ganska låg uteffekt, typ 2 x 30 watt eller så. En variant kan vara Sonabs förstärkare från den den tiden, är det någon som har en sådan nappar jag förmodligen! Andra märken som jag känner till är Marantz,Akai, Tandberg mfl. Hör gärna av er om ni har nåt till bra pris!

1 kommentar:

Sara Lindqvist sa...

Deprimerande nog sålde jag två helfräscha Sonab-högtalare på en loppis för flera år sedan. För 150 kr paret! Jag var ung och visste inte mycket om världen då... ;)