onsdag 10 juni 2009

Lite mer olika bestick

Jag hittade foton på en del andra bestick som jag samlat på mig under det senaste halvåret, så jag tänkte visa dem också.

Första bilden är Nilsjohans Singoalla, skedar och en kniv i grått, och en större serveringssked i svart.

Bild 2 är blandade bestick, en sked i samm serie som jag visade i förra inlägget, ett par riktigt snygga gafflar och några delar i bestickserien "Eldan" som jag inte känner till något om, ni kanske vet kära läsare? Tillägg: Hittade denna information om besticken, troligen japanska alltså...
http://www.retroforum.se/index.php/topic,1051.0.html


Mer info om Eldan:
http://www.replacements.com/webquote/ELDELD2BL.htm


Bild 3 är några små gafflar som vi använder till buffébordet, perfekt att ha till pålägg mm.

De sista två bilderna är allas vår favorit FocusdeLuxe, en gaffel och en såssked i originalförpackning!





7 kommentarer:

luchur sa...

Eldan växte jag upp med, mina föräldrar hade en komplett servis som de fått i bröllopspresent 1965. Tyvärr så har hon lyckats göra sig av med dessa på nåt vis i samband med en flytt för 4 år sen =o(. Vet inte något om dem mer än att de verkar vara ganska ovanliga eftersom man sällan ramlar på dem

Herr Movarp sa...

Ja, dom ser man inte ofta. Jag har iofs flera, men skicket är inte det bästa, det verkar som om det lossnar bitar av skaften ganska lätt...(om man inte sköter om dem antar jag). Coola är dom i alla fall!

Såg du förresten att jag vann några Thebe-gafflar av dig i går? Thebe är rätt okej tycker jag, går att kombinera med mina HMÖ (som antagligen är en slags kopia av Thebe)

luchur sa...

Mammas höll bra eftersom hon aldrig diskade dem i maskin. Tror inte att skaftet tål så starka medel.
Jo jag såg att du vann mina gafflar, förvånad över att de gick så billigt ;o) Såg du förresten mina 3 rörstrandskaffekoppar jag la ut igår kväll? Såg i din porslinssida att du hade sådana innan =o))

Herr Movarp sa...

Ja det var billigt...jag har inte så mycket Thebe sen tidigare, bara 3 matgafflar, men mer blir det så sakteligen!

Nej dom hade jag inte sett, jag kollade nyss! Du har inga fat till dem? Jag har nog en radda extra fat ifall du vill sälja dem med fat, jag kan kolla vad jag har, tror det är Bimbo och lite annat, Fiesta mm. En låda ska ju ändå åka till dig snart...jag ska sälja en del dubletter jag med, vet inte hur mycket såna koppar jag har men mycket är det...och ännu fler fat...

luchur sa...

Får jag inte kopparna sålda i första vändan så kan extrafat vara aktuellt :D Tackar så mycket!

Anonym sa...

Jag är ute efter 8 st av Eldans gafflar (de med både metall o svart i skaftet. Någon som kan hjälpa mig.

Anne-Li
anneligus@hotmail.com

Anonym sa...

Hej !

Jag letar också efter Rörstrands kaffekopp Louise med guldkant och små, mångfärgade blommor.

Några tips?

Anne-li
anneligus@hotmail.com