onsdag 24 juni 2009

Erikshjälpen

På lunchen cyklade jag med en arbetskamrat till Erikshjälpen för att ta en titt om det fanns nåt kul. Kom jag hem nåt då? Jo lite blev det...

1 st Gefle-vas, har inte hunnit forska i vad den heter, modellen heter LE och det är troligen Percy som formgivit
1 st glasvas Ruda, Göte Augustsson, lillebror till en annan vas jag hittade nyligen
1 st glasvas okänd (ännu - återkommer med information)
1 st sk. Erkers-skål, Kockums emaljskål i svart, Arne Erkers formgivare
1 stycke tyg i ljusa färger
1 par salladsbestick i teak

6 kommentarer:

kicki sa...

Åh, en svart Erkersskål, nu blir jag avis! Jag samlar på de skålarna (det var lättare och billigare innan Kockums-folket fick upp ögonen för dem, och innan 50-tal var inne) och en svart står helt klart på min önskelista.

Helena sa...

Den vasen gick inte av för hackor!! Jättesnygg... Och apropå dina bestickslådor. Roligt att nåt som någon inte tycker är något att spara på är ett riktigt fynd för nån annan...., och kul att kunna byta så....

Herr Movarp sa...

Kicki: Ja, den var fin Erkers-skålen, jag har en blå åxå, en större variant. Denna är inte så stor ca 15 cm.

Helena: Alla tre vaserna är superfina! Den lilla från Ruda är inte med på bild, ska lägga in en bild på båda Ruda-vaserna senare. Den blå glasvasen är läcker, ska forska lite på den så får vi se! Keramikvasen från Gefle är nog 50-tal, den matta svarta glasyren är häftig i kombination med det ljusblå inuti!

Libby sa...

Aha! Så fick jag ett namn på de där emaljskålarna från Kockums. För jag tror att det är samma som jag har, visst gjordes de även i bland annat turkos och gredelin? Smart byte med bestickslådorna, tycker jag också.

kicki sa...

De finns i tre storlekar, emaljskålarna. De minsta, ca 10cm, brukar få vara dippskålar eller liknande - nötter och liknande funkar bra att lägga upp i dem. Mellanstorleken - som väl är en sån du hittade - är den jag använder mest, från allt till ugnsform till salladsskål eller som tallrik. Den stora är fin när man gör gratäng och paj, eller för servering när vi är fler som äter än 2... Min svärmor sneglade så avundsjukt på min stora turkosa skål att jag fixade en egen åt henne i julklapp. =) Men hon är mer inne på turkost än emalj eller femtiotal. De går hem hos många, de där skålarna!

Herr Movarp sa...

Kicki: Coolt, det var bra att få veta! Jag börjar fundera på om min kanske är den lilla, jag uppskattade bara storleken som hastigast...ska mäta båda skålarna! Det var ju bra att få veta att de var så allsidiga, tom ugnsfasta! Har lite gamla annonser med skålarna, ska skanna och lägga in dem när jag hinner!

Libby: Ja, jag är verkligen nöjd! Måste bara få tag i lite fler gafflar och knivar, har skedar så det räcker nu!