torsdag 11 juni 2009

Fynd från två dagars loppisrundor

I går besökte jag Erikshjälpen i Gävle, Kupan på Brynäs och Myrorna vid Stortorget, idag när jag tog en semesterdag och grejade lite hemma hann jag med Ta till vara och Myrorna i Falun. Det blev en hel del grejer som inhandlades, bla. en del möbler!

Onsdagens skörd:

Två teakbrickor, Karl Holmberg (återkommer om teakbrickor i ett senare inlägg)
Glasvas, blå, Björkshult
6 st Iittalaglas, "Kalinka", Tapio Wirkkala
Keramikvas, Bekå keramik
Glaskupa (ostkupa)
Gefle tekoppar 2 st
Kaffekoppar troligen Karlskrona, 2 st
Iittala "Paadar" snapsglas
Gefle "Pigg" assiett
Nattduksbord 2 st i teak med mässingsdetaljer, 1950-tal

Torsdagens fynd:
Servisdelar till Rörstrand "Marina", 2 uppläggningsfat, 1 skål, en såskanna och några assietter
Glasvas från Sea glasbruk (har visat delar ur denna serie tidigare, sök Sea)
Vit tillbringare, Gustavsberg
Taklampa med glaskupa, 1950-tal i verkligt fint skick
Glasvas, finsk, troligen "Pala" av Helena Tynell

Jag köpte även 4 st danska stolar idag, gillade verkligen dem trots att de inte var gratis...jag tog en funderare om jag verkligen skulle slå till så jag reserverade dem och åkte hem, men åkte sedan dit och slog till under eftermiddagen. När jag ändå var där så tog jag en lite sväng till i butiken och vad hittade man då, fler Iittala "Kalinka"-glas, denna gång vinglas för 10 kr st! Glömde fota dem så de finns inte med på bild.





3 kommentarer:

Helena sa...

Du hittar mycket fint!!
Stolen var ju kanontjusig... Kunde inte låta bli att kolla in mattan under oxå... Den såg läcker ut!
Det verkar vara bra loppistrakter norröver;-)

Helene sa...

Hej!

Såg precis samma stolar som du hittat på Ikeautställningen på Liljevalchs igår. Alltså Ikea femtiotal, otroligt tjusiga!

Herr Movarp sa...

Det var lustigt! Stolarna är tillverkade i Danmark av Vamo möbelfabrik, har inte hittat någon formgivare. Kanske dom tillverkades där åt IKEA då? Fanns det någon mer information om dem, det hade varit kul att veta!