onsdag 22 april 2009

Rullbordet – en klassiker?

Jag är sjuk...ont i halsen och huvudet, matt...suck, men det är svårt att vila ändå, att ligga istället för att hela tiden göra saker...jag vet inte vad man ska kalla bloggandet vila eller arbete...? Nåja, jag slänger väl in lite mer om boken jag köpte, "Så jag dukar" sen får det bli lite mer "riktig" vila!

Jag funderar på om rullbordet användes mycket förr? Jag har själv aldrig ägt något rullbord, med det verkar ju ganska praktiskt att kunna lasta på allt och sedan bara skjuta in bordet i vardagsrummet eller kanske till matsalen om man hade haft någon dvs…visserligen sitter vi inte i köket och äter, men det är så nära, i rummet intill, att jag nog aldrig tänkt tanken att vi behöver ”rulla in” maten. Det ser dock mycket trevligt ut att kunna ställa kastrullerna och ugnsformarna på ett bord vid sidan av så att man får bättre plats vid matbordet! Eller kanske det är Stig Lindbergs porslin som gör att det ser så lockande ut…Terma, de bruna eldfasta tillagnings – och serveringskärlen som gjordes för att matcha hans Spisa Ribb, som här står på matbordet!

3 kommentarer:

Libby sa...

Jag undrar hur mycket man använde de där rullborden egentligen? Nämns aldrig i litterauren, har aldrig setts i verkligheten hemma hos någon(av mig i alla fall).
Min favorit är i alla fall Yngve Ekströms Thea - så snygg.

Rutan sa...

Rullbord är jättebra! Jag blev övertalad att göra mig av med ett grönbetsat från 70-talet, och jag ångrar mig djupt. Vid Yngve Ekström-utställningen här i stan visade det sig att min kompis har hans rullbord på sin vind, och det fick ett nytt värde för henne.
http://mingataistan.blogg.se/2008/march/konstrunda.html

Sara sa...

Ja, visst verkar det trevligt med rullbord. Under påskhelgen såg jag ett på loppis för 45 kr. Jag ångrar faktiskt lite att jag inte slog till.