tisdag 11 augusti 2009

En kortis om likheten mellan stolar,



Jo, så här var det, jag köpte 4 st danska stolar tillverkade av Vamo i Danmark (som jag inte vet mycket om) och då berättade någon om att de sett liknande i IKEAs katalog och på IKEA-utställningen i Stockholm. Jag vet fortfarande inte om det är samma tillverkare och formgivare, inte heller om det är IKEA som sålt dem i Sverige...

Enligt utställningens information ska dock IKEAs stolar heta "Della" och vara formgivna 1965. Enligt en annan källa ska stolarna finnas med i IKEAs katalog redan 1959 med namnet "Klint". Stolarna finns sedan med i IKEAs katalog 1970 under namnet Della precis som sägs på utställningen. Som grädde på moset ska stolarna vara tillverkade av Farstup i Danmark enligt en källa och av Sibast furniture i Danmark av en annan...troligen kan man dock säga att de tillverkades åt IKEA i någon form...i alla fall så är det troligt att IKEA haft danska underleverantörer!

Farstrup eller IKEA?

Mina stolar är inte heller exakt lika, ett mörkare träslag, palisander eller jakaranda troligen, medan IKEAs är gjorda av teak. Frågan är då, vilka stolar kom först? Troligen IKEAS med tanke på träslag och klädsel på mina, de känns nyare helt enkelt. Det skiljer ganska mycket om man kollar noggrannare..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var finns likheten förutom att båda är stolar?? :D

Sam sa...

IKEA katalogen 1969
kolla bilder här: http://www.tradera.com/ISPE-32-4st-stolar-Retro-IKEA-1969-DELLA-auktion_105655876