onsdag 26 augusti 2009

Kryddburk från Selsbo keramik



Jag hittade en kryddburk som jag fick hjälp att identifiera som Selsbo keramik, ett företag jag aldrig hört talas om, men det ska visst finnas fortfarande. Burken är i samma stil som Signe Persson-Melins kryddburkar som senare fick pryda ett tyg som Astrid Sampe gjorde för Almedals, "Perssons kryddskåp". Jag gluttade lite i Form och hittade en annons från företaget någonstans på 50-talet (kommer inte ihåg vilket nummer av tidningen), lite kul tycker jag!

3 kommentarer:

Libby sa...

Kul! Känns det inte som om hela form-Sverige gick i spinn över Signe Perssons kryddburkar? Gjorde handdukar, gjorde kopior, hade med dem i massor av hemionredningsreportage år framöver? Och nu är det vi - som fortfarande går i spinn :-)

loppisfia sa...

Ja sedär! det var ju riktigt fina grejer, jag har bara sett olika krus märkta selsbo,moch dom är ju inte så fina.

Anna sa...

Den är väldigt lik en gammal lite högre flaska vi har i stugan med texten "Mot baksmälla" ;) Den såg jag även på en loppis i samma trakter undre sommaren. Men den är nog bara en kopia skulle jag tro :)