lördag 15 augusti 2009

Första arbetsveckan bjöd på bra utdelning



...i alla fall vad gäller loppandet, den enda besvikelsen var väl Erikshjälpen, men man kan ju inte storfynda varje gång, det känns nästan lite lyxigt... :-)

Hur gick det annars då? Jo, om man ser till mitt eget samlande och lämnar tygerna därhän tills vidare, så hittade jag under arbetsveckan:

1 st glaskaraff i klarglas, Åseda
1 st grön glasskål (som jag ska forska lite på)
2 mindre glas
4 st gröna glas
1 st textilbok

Idag var det höstpremiär på den stora loppisen i Falun, lite folk, tomma bord, men ändå hittade jag:

1 st kanonsnygg teakskål från Karl Holmberg teak
1 set, gräddkanna och sockerskål Figgjo
1 st Elme glasvas




Jag drog vidare och besökte Emmaus, där hittade jag:

1 st Figgjo "Daisy" serveringspanna
1 st kryddburk (forskar lite om den med)
1 st liten glasvas, känns som Percy, men det är spekulation
2 st gröna glasljustakar (tror jag), okända
2 st fat Rörstrand sommar
1 st teakbricka Karl Holmberg




ett besök på en loppis av typen "vi är några grannar som vill tömma våra skåp" resulterade i ett Astra-tefat och en dessertskål Elme "Sticka", sedan var min runda över, trodde jag...jag stannade till på antikvariatet i Falun för att kolla om boken som jag vill ha, och hittade istället en annan bok, "10-gruppen, Mönstertryck" från 2001 för 100 kr och slog till! Jag såg den i somras på Leksands konstmuseum för dryga 300 kr så det var billigt! Boken var i nyskick, tror inte den var läst!

8 kommentarer:

loppisfia sa...

de gröna glasen var fina, de ser turkosa ut härifrån men det kanske är ljuset :)

Libby sa...

Snyggt "jobbat"! :-)
Själv höll jag i mig. Det blev bara tre små 50-talsglas för inalles 15 pix under arbetsveckan. Fast hrrrmmmm... sedan var jag ju på loppis idag, förstås...

Helena sa...

Fina fynd! Jag har ett par djupa fat och ett par assietter av "sommar"..... Du verkar haft en trevlig första vecka på jobbet!!!Tänk att man aldrig tröttnar på att leta fynd??! :-D

A-L sa...

Teakskålen var riktigt, riktigt snygg. Boken om 10-gruppen är en bra bok om man intresserar sig för textil. Strålande fynd.

Herr Movarp sa...

Loppisfia: Ja, jag skulle ha sagt blågröna, turkosaktiga, det stämmer bättre!
Libby: Det kan vara bra att hålla i slantarna ibland, speciellt om man inte hittar exakt det man vill ha!
Helena: Jovars, det är i alla fall kul att besöka stamställena efter flera veckors uppehåll!
AL: Jepp, boken är lysande, jag bläddrade i den på museet, men jag tyckte inte jag behövde den för 345 kr...bra att man kan loppa! Skålen blir perfekt att använda, jag har ju egentligen bara brickor sedan tidigare, dock ganska många, har skrivit om det förut.

Yvonne sa...

Skålen var jätte fin!
Här hemma hos mig finns det teakskålar, bickor och tallrikar i parti och minut. Men jag älskar dem alla och älskar lukten de ger. Finns inge bättre än chips serverade ur en teakskål *mums*

Skaffaren sa...

Jag har eller har haft en likadan glasskål. Om den finns kvar kan jag kolla om det sitter någon lapp på den.

Herr Movarp sa...

Schysst! Det vore kul att veta...