tisdag 11 augusti 2009

En gammal lampa...


När vi flyttade in i huset satt det en lampa i taket som jag trodde var 1980-tal, den är märkt IKEA på sladden. Jag forskade lite och kom fram till att den var tillverkad av Kronobergs belysning, eller rättare sagt så var det en annan person som hade likadana lampor som var märkta med dekal. Det vi kom fram till vara att lampan var från 1960-talet, och jag trodde att sladden blivit utbytt med åren.

I fredags när vi var på IKEA-utställningen hittade jag lampan, som till min förvåning faktiskt var formgiven åt IKEA. Lampan "Nift" kom 1963! Troligen är Kronbergs belysning den underleverantör som tillverkat lampan.

Läs gärna detta inlägg på PES, här kan ni se fler färger också!

5 kommentarer:

stråmyran sa...

Tur att jag har så god smak och ville ha lampan kvar.. ;)

Herr Movarp sa...

Ja, där ser man! Även du kan förvåna ;-)

loppisfia sa...

Ojdå, jag som har hittat en likadan lampa fast röd tror jag, men jag tänkte "äh, vad ska jag med den till". Nu är den plötsligt lite snyggare än då :P attans!

Herr Movarp sa...

Är den helt röd? Jag har hört om andra färgkombinationer, bl.a röd/vit och orange/vit...

Läs gärna detta:

http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=16797

loppisfia sa...

Den var röd och vit! Synd där.