torsdag 5 maj 2011

Ölkanna A22 av Ingrid Atterberg!

Jag spanade lite på bloggen Faaglarna som jag nyligen upptäckte, och hittade en massa kul gamla annonser och utdrag ur böcker från "tiden" som är värda att ta en titt på. Bl.a. hittade jag denna ur boken "Bordet är dukat" utgiven av ICA-förlaget 1956.




Om ni kommer ihåg så hittade jag ju en sån kanna nyligen, men i Mangania-glasyr istället för blå. Enligt bloggaren så var den formgiven av Sven Erik Skawonius, vilket ju var kul tyckte jag, så jag bad personen om en bild på texten, i samma veva upptäckte han/hon att det var en felläsning, kannan, som är en ölkanna, är i själva verket formgiven av Ingrid Atterberg (precis som jag trodde). Efter ett tidigare besök hos några samlarvänner kom vi fram till att det troligen var Gefle och att den var märkt A22, vilket ju stämmer med Atterbergs modelleserie i vilken alla (kända) föremål är märkta A och siffror.



Alltså, trägen vinner, jag är stolt ägare till en ölkanna från Gefle med beteckningen A22 av Ingrid Atterberg!


Bilden är hämtad från Form nr 6, 1954.

3 kommentarer:

Re-dizain sa...

Kannan hade verkligen annorlunda form, aldrig sett den innan. Vad mycket fint du visat på senaste!!

Randiga Tråden sa...

Jaha, detta är altså en ölkanna. Kul.

Yvonne sa...

Nämen va kul!!!