lördag 10 juli 2010

Antikmässa i Nora - del 4...

Sista inlägget från Nora-resan handlar om keramik. Jag började fyndandet på en loppis på vägen ner till Nora!

Första bilden:



På loppisen i Löa hittade jag den fina vasen från Söholm, perfekt skick, 20 kr. Jag såg två i samma serie, en liten och en större med hänkel, 10-30 gånger högre pris...

Mangania-vasen från Gefle (Lillemor Mannerheim) var ett fynd på mässan, priset var okej men inte mer, inte mässpris i alla fall...

Den smått fantastiska vasen i svarta svängda former med prickar och streck är även den en Gefle-vas, modell KV och är formgiven av Mari Simmulson. Vasen bytte jag till mig av min värdinna där vi samlats ett gäng för trevliga överläggningar om samlande och annat kul :-)

Den sista lilla vasen vet jag inte vad det är, den är märkt under, men det är svårt att läsa tyvärr. Den var ett loppisfynd för 5 kr.

Bild två:



En stor skål i serien Rio från Upsala-Ekekby, tyvärr skadad som få grejer jag köpt tidigare, men vad kan man vänta sig för en femma?



En liten gul Ekeby-vas, samma modell som två i andra glasyrer jag gett bort till svärmor, 8 kr.

Lian-kruset i miniformat hittade jag på mässan, hyggligt pris, inte billigt, men kul att hitta en Oldfors-pjäs i en serie man gillar skarpt! Jag har en stor skål i samma serie sedan tidigare!

Den stora keramik-skålen i vitt och rå keramik är jag inte säker på, men jag tror det är Ingrid Atterberg som ligger bakom, den är signerad. Tyvärr är den rejält skadad, men jag valde att köpa den ändå eftersom jag tror den är ganska unik!



3 kommentarer:

Upsala-Ekeby samlarna sa...

Simmulson-vasen för Gefle var rolig. Lian-vasen kollade vi också på.
Skålen längst ner har Edgar Böckman gjort. Han var verksam på både Höganäs och Rörstrand.

UpsalaEkeby sa...

Fina fynd!!

Trist att man bor så långt ifrån de flesta av antik-/samlarmarknaderna!! Verkar vara en brett och roligt utbud!!

Herr Movarp sa...

UE-samlarna: Ja ser man på, det stämmer ju på pricken med signaturen! Det var en ny beksntskap för mig, har du nån pejling på i vilket samband denna gjorts?

UpEk: Ja det var kul, man kunde nog göra en del fynd, men som vanligt har man ju fördel av att vara tidig, eller ännu bättre vara säljare så man kan botanisera i förtid! Jag funderar faktiskt på att åka ner med ett lass nästa år, har ju mycket som jag nog skulle kunna kränga där, både sånt till bra pris och sånt som är populärt, men jag har insett att man behöver en "co-driver" om det ska funka att stå två dagar, man orkar inte helt enkelt...