tisdag 2 mars 2010

I väntan på nåt kul!

Jobb, jobb, jobb, men på lördag blir det kul! Jag säger inget mer just nu, ni får hålla er till tåls, jag ska snart berätta! Under tiden blir det lite fynd i rutan...

Vi börjar med lite glas, en samlingsbild på veckans fynd! Jag känner själv igen två saker på bilden, en räkskål LK90 från Gullaskruf och en sockerskål "Sticka" från Elme, men resten är nya bekantskaper för mig! Den ljusblå är svensk, märkt Made in Sweden med etikett, troligen är den bruna också svensk liksom krukorna i opalglas, men den gröna är en liten gåta...



Denna Gullaskrufsvas kom inte med på samlingsbilden, visst är den fin?!! Det är ett blomglas, men jag vet inte om det är Arthur Percy eller Hugo Gehlin som ligger bakom designen...jag lutar dock åt den förre...Uppdaterad info: Det är Arthur Percy! Tack ännu en gång cjf!



Dessa två karotter hamnade också i kassen under veckan, faktiskt i lördags i Falun, den ena är en UE Gästis-karott med lite ovanlig dekor, nr 26. Formgivare är Vicke Lindstrand. Den andra ljusblå karotten är från Gefle-fabriken och har nummer 22 T. Berit Ternell är formgivare. Jag har flera andra karotter i serien med andra dekorer, ska samla dem på bild vid lämpligt tillfälle!



Till slut så blir det lite keramik, till höger en okänd vas, troligen svensk, mina slantar hamnar på Gabriel, St Erik eller Ekeby, den är godsmärkt otydligt, möjligen 1945...den andra vasen till vänster kommer från Upsala-Ekeby, "Lady" av Mari Simmulson, nr 9051M

5 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Så mycket fina saker, de små karotterna är såfina.

Loppisletaren sa...

Herregud så mycket fina saker! Du lyckas´verkligen göra fynd! beklagar skärvorna...

A-L sa...

Mycket fint! Den gröna glasvasen med "bubblor" är enligt mina papper Sklo Union Glass Candlewax Vase by Frantisek Peceny. Goggla och kolla.

Herr Movarp sa...

AL: Jag har nu googlat och kan konstatera att det inte är samma vas du menar, Sklo Union-vasen är mycket tjockare i glaset, dessutom stämmer inte mönstret. Jag tror ochså att källan jag har är bra, någon som sitter med dokumentation. Ska fråga henne för säkerhets skull dock :-)

frej sa...

Pallas finns även i röd.