söndag 16 augusti 2009

Jag har visst några Elme-vaser...

När jag började kolla i en av mina glashyllor så upptäckte jag att många av vaserna jag har faktiskt måste vara Elme-vaser! Flera av dem är etikettmärkta och modellerna är identiska. Det verkar finnas ganska många olika modeller, jag har samlat på mig några som jag tänkte visa, vi börjar med en översikt!



Den vanligaste modellen är den helt runda, jag har tre stycken, två transparenta blå och en mindre lila (se första bilden).

Det finns också modeller som är mer eller mindre ihoptryckta på sidorna, jag har en sån, där ena sidan är "intryckt", även den i transparent blått glas.



Förutom dessa mer eller mindre runda vaser, finns även trekantiga, platta och vaser med blomformat tvärsnitt. Jag har en platt i opakt ljusblått glas med vit insida, en trekantig i samma typ av glas, samt en transparent blå med blomform.





Nu ställer man sig frågan, är Elme-vaser ännu ett samlarområde..? Om det är någon av er läsare som har Elme-vaser av denna typ kan ni väl skicka några bilder så kan jag lägga in fler, det är ju kul att se vad som finns, jag kan alldeles för lite om detta, men vill gärna lära mig!

Inga kommentarer: