onsdag 12 augusti 2009

IKEA och tyger...



Textilier är en av de saker som i alla fall jag starkt förknippar med IKEA, otroliga mänger mönster, stor variation genom åren och billigt att köpa det som man idag kan konstatera är formgivet av duktiga designers. Kända namn som 10-gruppen, familjen Jobs och Sven Fristedt är några av de tunga namnen som gjort sitt avtryck på IKEA!

Jag fotade lite av IKEAS mönsterskatt som jag tänkte visa!










Ett tillägg: Enligt boken "Tryckta tyger" är Ann-Mari Netterdag formgivare till tyget "Skillingaryd", på skylten ovan står ju ingen information, så det var ju kul att få veta!

7 kommentarer:

Yvonne sa...

Å vad roligt att se!
De två sista har jag fortfarande kvar från min barndom :)

johanna sa...

Aha, jag visste inte att det var Sven F som designat Lena-tyget. men nu när jag vet det ser jag likheten med "Tutti", samma roliga former.

Välkommen! sa...

kul! verkar ha varit en spännande utställning!

Sara sa...

Hej...ja vill också åka dit, måste ha varit superkul att gå omkring där och hitta saker man känner igen. Tack för de fina blogg inslagen du gjort..Mvh Sara

florin design sa...

Vad roligt att då se dessa bilder! Nu fick jag ju ett namn på två tyger jag har i samlingen! Tack!

Re-dizain sa...

kul att du visar alla dessa kola tyger...

Herr Movarp sa...

Re-Dizain: Ja visst är dom fina!

Kommer du ihåg tyget som jag trodde var Panton som du hade köpt på IKEA? Kollektionen visade sig heta Paulina, som tyget gjort av Maria Winka i inlägget här. Tyget heter Paulina Cirkel, okänd designer!