fredag 25 februari 2011

Iittalaglas del 2 - Ultima Thule



Detta är nog en av de mest kända och populära serierna från Iittala, formgiven av mannen med skägget, Tapio Wirkkala, året var 1968.













Det finns även en del andra delar som skålar, assietter, socker och grädde mm, men de finns inte längre i produktion. Glasen och skålarna mm nedan säljs även idag, vilket nog gör serien till en av de mer populära Ittala-serierna genom tiderna!

















Har jag då något från denna serien..? Tja, jag köpte precis några ölstop, men jag kommer nog inte att behålla dem, det är ju inte "min" serie :-)

3 kommentarer:

Ulrika på Leta retro sa...

Vi hade serien hemma när jag var liten. Det mesta är sönder nu. Jag tror inte att jag skulle vilja ha den och brukar inte köpa den på loppisar även om de är ganska vanliga. Fast de är ju speciella och jag förstår om folk gillar dem.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Så populära var de visst att vi blev av med alla våra glas när vi hade inbrott i sommarstugan. Eller makens glas, tror han hade ärvt eller fått dem och de stod i nån skrubb. Ingen av oss gillade dem, så vi sörjde dem aldrig direkt.

Råkade få med sockerskålen och gräddkannan i en fyndlåda på auktion någon gång, men dessa ratades/missades av tjuvarna så de ligger nog nånstans här hemma och skräpar... oklart var :-)

johanna sa...

Vi hade många av glasen när jag var liten. Jag har lite svårt för dom faktiskt, skålen kan vara lite snygg men resten.. nää. Han har gjort snyggare saker än den serien.
Jag är faktiskt släkt med Wirkkala på långt håll, där ser man :o)