tisdag 26 juli 2011

Resan dag 2, två storloppisar och ett eländes regnväder

På fredagen hade jag planerat in att vi skulle åka till Rättvik eftersom det var sk antikloppis på Knektplatsen fredag-lördag. Några dagar innan fick jag ett tips om att det var stor loppis även i Djurås på väg mot Rättvik, så det fick bli första stoppet. Vädret var sisådär, regnet strilade ner och vi hade garderat oss med regnkläder och paraplyer.

Vi trosade runt på alla takförsedda stånd, många hade problem att hålla vattnet ute vilket var oturligt för säljarna förstås. Jag gick runt bra länge tillsammans med de andra utan att hitta några direkta fynd, men när jag tog ännu en runda så hittade jag först ett Röd Aster kaffefat från Gustavsberg, tyvärr ingen kopp, och sen denna lockasken från Åseda ur den serien som jag samlar på. Asken är rejält skadad, flera stora naggar, men locket var felfritt så jag tänkte att jag kan spara det tills jag hittar en ask utan lock :-) 10 kr gav jag för den hursomhelst.



Innan vi lämnade loppisen hade jag också hittat en dubblett till en av mina Åseda-vaser, den minsta gröna för en tjuga.

Sagt och gjort så var vi på väg igen och regnet det bara ökade och ökade...inte så kul förstås, men till slut så kom vi fram och klädde oss rejält. När vi gick runt på Knektplatsen så var det plaskblött redan från början, man fick kryssa mellan sjöarna så att säga.

Redan vid tredje bordet hittade jag mitt första fynd denna fina Percy-vas från Gullaskruf! Med ledning av bilder och annonser har jag kommit fram till att den nog hör till blomglasserien P551/19-21 från 1955. Den finns med i en annons från 1956 i tidningen Form.


Visst är den snygg P551/19 jag vill ha hela serien så småningom!




Två Gullaskrufare, den vänstra vasen av Hugo Gehlin som jag hittade på torsdagen.

Jag blev blötare och blötare i regnet, som dessutom tilltog och kulminerade med en riktig åskskur...det var ingen idé att skydda skor eller byxor längre, bara att acceptera vätan och traska vidare...

Jag hittade ett gäng glas som jag inte identifierat ännu och en fin Ekeby-vas i serien Lancett av Anna-Lisa Thomson. Jag var glad i hågen trots regnet och fyndade en vidare Blå Eld-skål, i alla fall till en vänlig själ påpekade att den hade en stor spricka som jag missat i ösregnet...snopet...Resans enda misslyckade köp kan man säga...å andra sidan gjorde jag ett av de större fynden några bord längre bort, en mycket fin Turbin-vas från Upsala-Ekeby och min favorit Kjell Blomberg. Vasen som är i bra skick, tom etiketten kvar, kostade mig så pass lite som 140 kr :-)




Kjell Blombergs Turbin-serie gjordes mellan 1954 och 1955. Denna vasen har nummer 7003 och är ca 17,5 cm hög!

Efter vasköpet gav några av oss upp och gick in på Nostalgimuseet för att leta efter resten av gänget som försvunnit, men de var inte där utan på det lokala mathaket och gottade sig :-) Helt genomblöt lunkade jag in och fick i mig lite käk innan det klarnade upp och vi alla kunde ta en sista runda innan färd hemåt. Det blev inga fler fynd i Rättvik för min del trots bättre väder. Jag tror de flesta av oss var ganska nöjda efter denna utemässa/loppis, Porslinan har ju skrivit om sitt fynd av Negro-vasen, den hade jag nog nappat på om hon inte redan hade köpt den ;-)

På vägen hem blev vädret bättre, vi stannade på flera loppisar i Insjön, bl.a. Blåklockan, ett ställe där man kan hyra hylla och sälja saker, vilket det visade sig att många hade gjort, utbudet var hyggligt och jag köpte några saker faktiskt, en fin Colora-skål från Orrefors och en liten röd Reffla, jag hade ju ingen sån tidigare!



Blöt men glad så kom jag hem och efter lite vila och klädbyte så påbörjade vi förberedelserna för en trevlig liten grillkväll med gänget och familjen. Det blev en tidig kväll, alla var trötta men nöjda och vi hade ju sista dagen att se fram emot, besök i loppismetropolen Ludvika och avslutningsfika i Norberg att se fram emot!

Nästa: Resans toppfynd och ett besök på Elsa Anderssons konditori!

Föregående: Resans första dag

6 kommentarer:

Nadja sa...

Åh dessa fantastiska colora-skålar. Mumma för själen!!

Jess sa...

Loppisen i Djurås är det bästa på hela auktionsveckan i Gagnef. De två somrar vi har varit där har vi gjort många fina fynd. Bl a grön glaslampa i felfritt skick från Orrefors. Den ska jag försöka komma ihåg att fota för bloggen i framtiden. Kul att läsa om era loppiseskapader. Skulle gärna ta med min man på en barnfri loppisrunda a la Maraton. :-) Kikar in igen och ser vad mer som fyndats.

trillivippa sa...

Den lila Gullaskrufsvasen är så jäkla läcker, grymt cool form! Och tack igen för tre toppendagar, nu vet man vad man har att längta efter till nästa sommar - för då tar vi väl en hel vecka? ;)

Gila sa...

Men vilka fynd sen...regnet kanske hjälpte till att hålla andra kunder borta...

cjf sa...

Nästan rätt, P551/19 heter den, 21:an är de två vaserna till höger... [nördig smiley]

Herr Movarp sa...

Cjf: Jag gissade att någon insatt skulle kommentera ev felgissningar ;-)