söndag 31 juli 2011

Fynd från Trollhätte-resan


En hel massa fynd, vissa var byten, men det mesta hittade jag på olika ställen kring Trollhättan! Jag som inte skulle gå på loppis denna resan ;-)


Pallas-tallrikarna kommer från Stajnich och faten från Form55


Två ISI-delar som jag bytt av Form55. Vi passade på att träffas hos Retroprylar i fredags, då fick jag de här delarna och en fin Åseda-vas som jag ska visa senare!


Vasen inhandlades i Retroprylars butik, den kommer från Lindshammar, formgivare är Christer Sjögren.


Denna Kadett-koppen fick jag från Retro-tokiga Helena, fatet hade jag sedan tidigare. Koppen står på två blå Rörstrandsfat som jag saknat länge, perfekt att vi kunde lösa detta!


Denna vasen köpte jag medan säljarna packade ihop i Vänersborg, jag hade hämtat en grej i Trollhättan medan frun och barnen strosade runt i Vänersborg, så jag missade tyvärr det mesta...men denna fick jag med mig tillsammans med UE-vasen nedan! Den ser lite risig ut, men efter diskning var den som ny, ingen beläggning inuti alls!


Mari Simmulson designade denna vas "Patina" från Upsala-Ekeby 1967. Vasen tillverkades till 1968.


Två vaser av Arthur Percy och en av Kjell Blomberg, riktigt fina fynd hos Antikladan utanför Trollhättan. Den stora gula Percy-vasen har jag inte sett tidigare, den var inte helt gratis, men jag kunde inte låta bli. Den lilla hittade jag tillsammans med den ametist-färgade Blomberg-vasen, den mindre modellen när jag gick en runda till i ett rum som jag missat. Boy I wish I had more money, jag kunde lätt ha köpt många fler saker där nere i källaren :-)


Det stora Conga-fatet av Kjell Blomberg från Gefle köpte jag också på Antikladan, kommer att passa bra med vasen jag redan har och en som jag har på gång i byte!

2 kommentarer:

Susanna sa...

Ett sådantdär fat, fast mindre (kanske en askkopp?) stor jag och klämde på i Sundsvall. Men det fick stå kvar.

trillivippa sa...

Med tanke på att du inte skulle gå på loppis så hittade du en hel del ändå tycker jag. ;) Och jag är inte ett dugg förvånad nu när jag sett din fyndradar in action.
Angående Fasett-seriens upphovsman så började det med att jag hittade info om det på PES, sen såg jag att det står faktiskt VBP under Fasett i stämpeln på mina ljusstakar. Så jag hoppas och tror att det stämmer. ;)