lördag 5 maj 2012

Den numera klassiska Elsborgsloppisen...

...är som vanligt en rolig loppis att besöka och en klassiker för min del, visserligen missade jag förra årets loppis, men annars så kan jag kryssa av 4 år i rad. Årets loppis utspelade sig i betydligt fuktigare miljö än de jag besökt de senaste åren, men för en loppisräv som mig är ju det inget större hinder, tvärtom!

På första stoppet hittade jag dessa snygga salt- och pepparkar från 60-talet (enligt säljaren) för småpengar, 10 kr.

























Redan ett par stopp senare så inköptes denna fina Reijmyrekanna, kanske inte mitt största samlarområde, men jag har några stycken och såklart låter man inte en sån skönhet stå kvar för 80 kr (efter lite prutande)!

















































Jag träffade en bekant och vi slog följe en stund innan vi återigen gick åt varsitt håll. 

 Då hittade jag dessa två glassvampar... 
 ...och en mindre Arabia-burk, tror dekoren heter Mansikka (Jordgubb). Skålen hade visserligen en lite nagg under, men 30 kr för allt var relativt moderata priser :-)  



Jag hittade även 4 st Gefle-koppar, Groblad, utan fat, för 20 kr. Fatet på bilden hade jag sedan tidigare!
Jag köpte också en del barnkläder till väldigt bra priser och några enkla men fina kökshanddukar (inte med på bilderna), innan jag hade närmat mig de sista gatorna i toppen av området. Mot slutet hittade jag några Iittala-glas i originalkartonger, visserligen var de lite skadade, men ändå, tre glas i varje kartong, det fjärde saknades i båda.

Glasen heter Pallas och jag tror inte de är jättevanliga, jag har aldrig stött på dem tidigare. 20 kr för rubbet!
På sista gatan i toppen av området så hittade jag denna ovanliga vas från Upsala-Ekeby, Ingrid Atterberg är formgivare. Vasen har nummer 2164 enligt bilder som jag kikat på på nätet, stämpeln är nämligen oläslig! Vasen prutades ner til facila 80 kr, vilket nog är bra med tanke på att den var felfri!

Vas 2164, Ingrid Atterberg




















Jag käkade en korv på väg till bilen, och flyttade sen till andra sidan området in mot centrum för att kolla några ställen som jag missade i början när de höll på att packa upp i regnet. Jag traskade runt några gator, men hittade inget intressant förrän jag precis var vid bilen...på ett bord stod denna gryta och puttrade, så jag frågade om priset..? Ja, den får du för en tia sa säljaren. Jag slog till. :-)
















Summa summarum, en lyckad loppisdag!



12 kommentarer:

Kerstin sa...

Det där salt- och pepparkaret, är det i porslin eller plast? Det är svårt att se på bilden. Om det är plast hör det kanske ihop med mina randiga äggkoppar i plast? Snygga i vilket fall!

TUSEN VASER sa...

Människa, vilka fynd. Den loppisen skulle jag inte haft nåt emot att ta mig igenom. Vasen är helt fantastisk tycker jag. Fin fynddag!

form55 sa...

Otroligt att grejerna stod kvar så länge! Det kanske var vädrets förtjänst.

Herr Movarp sa...

Karen är gjorda av plast, så de kan nog vara i samma serie!

Ja, den loppisen är bara helt underbar, man gör alltid fynd! Kolla gärna in de äldre inläggen från loppisen, från tidigare år så får du se många fynd :-)

Ja, vad gäller grejerna så tog det mig 2 timmar att gå runt, och då besökte jag aldrig samma ställe två gånger, men jag lovar att jag inte var den ende som gjorde fynd, det brukar vara ett helt gäng till som hittar saker och folk fyller dessutom på under dagen. I år var det lite speciellt eftersom vädret var sämre, duggregn, men det gjorde ju att det var mindre folk i början då jag var som aktivast. Man ska veta att jag hittade UE-vasen sista halvtimmen, då hade damen i fråga bara sålt 2 grejer...märkligt tycker jag. En bekant hade också sett den, men hade inga glasögon så han kunde inte kolla den ordentligt vilket ju var min lycka!

Gila sa...

Det är bara att gratulera!! :-)

khina sa...

Bra loppat, som vanligt... Plastströarna var juså charmiga!

DeBeer sa...

Du är en supersnok, det är bara att konstatera!

UpsalaEkeby sa...

Fina fynd!

UE-vasen var ju i särklass roligast. 80 kr är ju ett otroligt fynd! Väldigt ovanlig modell, som jag gärna hade kompletterat samlingen med!

trillivippa sa...

Grymma fynd till löjliga priser, kan nog inte bli mycket bättre än såhär! :)

Retrolux sa...

UE-vasen var ett brakfynd! Gick en sådan på auktion här i Västerås för ett par veckor sedan. Jag minns inte vilken prislapp det blev. Om jag inte minns fel så var det nog närmare 400 kr...

Var hålls denna loppis?

Herr Movarp sa...

Anna: Den hålls som alltid i Falun, jag har gjort inlägg om den flera år i rad :-)

Emma sa...

Åh jag blev helt kär i svamparna, vet du ursprunget på dom?!