onsdag 18 november 2009

Pallas - precis som konditoriet

Jag läste häromdagen ett inlägg hos Kerstin Kokk om en Gefle-servis som heter Pallas, precis som det fina konditoriet i Sundsvall i 50-talsstuk (besökte det tidigare i höstas).

Pallas, eller Palace som det ibland står stämplat på bordsservisens delar, formgavs av Berit Ternell och består av bordsservis, de flesta delar i modellen BT samt kaffe- och tekoppar i två modeller, AU och BT. AU-modellen designades av Arthur Percy och BT-modellen har ingen känd formgivare, troligen är det dock Berit Ternell eftersom att flera av hennes dekorer som Pallas, Pors m.fl. finns på denna modell.

Bordsservisen kom 1959, koppar med fat 1960 och samtliga delar tillverkades till 1964.

Jag har själv lite delar, både ur bordsservisen och tekoppar. Först kommer några gula assietter i BT-modell, sedan en grön tekopp i AU-modell. De sista bilderna visar två st tekoppa i BT-modell, tyvärr har jag bara ett fat själv.





9 kommentarer:

kicki sa...

Ja, det är ett fint mönster!

Och jag tillbringade många timmar på Pallas som tonåring. Trevligt ställe.

Kerstin sa...

Åh, tack för att du tog dig tid att visa vilken koppmodell BT är! Samma som Pors alltså. Den har jag ju sett. Men den finns inte med i Bo Gunnar Lundgrens genomgång av koppmodeller, och böckerna om Gefle har ju inte någon sådan presentation av modellerna heller.

Yvonne sa...

Snygg!

Ja Pallas tittar man ju in på lite då och då.
Jobbar nästan mitt emot och man springer ofte dit och handlar fikabröd när man får kundbesök ;-)

Loppisletaren sa...

Visst är de fina! påminner om uppsala ekebys terrass.

johanna sa...

Jag har ett gäng gula tallrikar o dom är mig väldigt kära :o)

Herr Movarp sa...

Alla: Pallas konditori kan rekommenderas för alla som inte varit där!

Yvonne: Lycko som har så nära till Pallas...mitt företag finns ju även i Sundsvall, dom sitter också nästan där...

Kerstin: Jag har nog aldrig sett någon bild på en modell som i Lindgrens bok heller, men Gefle porslin-boken och uteslutningsmetoden har lett fram till denna modellbeteckningen.

Johanna: Mig med :-) Har även några djupa förutom assietterna.

Kerstin sa...

I Gyllenhammars bok från 2008 står det ju under uppräkningen av kaffe- och teserviser med dekornamn att Pallas och Pors är i modell BT, så då måste det ju vara den, så din slutledning måste ju stämma.

Herr Movarp sa...

Kerstin: Man får anta att det stämmer, även om det finns en del fel i boken, så är det oftast grejer som saknas. Jag har dessutom enbart sett dessa modeller med Pallas-dekoren, vilket styrker tesen. Om du kollar på denna sida hittar du en del kompletteringar till boken.

http://www.tallbacken.net/porslin/Komplettering.htm

Jag skickade även kompletteringarna till en glad och tacksam Tord Gyllenhammar efter ett snack med honom på museet i Gävle vid signeringen av boken!

Henrik sa...

Stiligt! Riktigt trevligt med samma dekor i olika färger så där.