torsdag 26 november 2009

Glasprylar, en emaljpanna och lite kakel

Jag besökte Myrorna tidigare och hittade ovanligt mycket på en och samma gång, billigt var det också!

Första bilden visar en gammal shaker med fint metallock, en glavas i samma serie som den jag visade här, fast mindre, samt ett set med gräddsnipa och sockerskål från finska Nuutajärvi, "Kastehelmi" heter serien, designad av Oiva Toika.



Bild 2 visar en fantastiskt fin emaljerad kastrull från norska Cathrineholm, design Grete Prytz.



Bild 3-4 visar en svensktillverkad kakelplatta (märkt 5V.9.12.5.6.69, Sweden), vet inte var den kommer ifrån, men kanske någon annan vet? Kan det vara Upsala-Ekeby? Uppdaterat: Plattan heter "Orient" eller "Arabesk" och det är Upsala-Ekeby.



Bild 5 visar en liten Orreforsskål (max 5 cm), Fuga.




Bild 6 visar en gammal glasskål, har sett liknande, måste försöka komma ihåg var. Den verkar ganska gammal tycker jag...Uppdaterat: Skålen kommer från Glimma glasbruk!

5 kommentarer:

Susanna sa...

Den där Lotus-kastrullen är himla fin! Själv skulle jag vilja ha den blå tekannan..

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Vilka fynd du har gjort!
Ibland bara rullar det på!
Som när jag fyndade mina el ljusstakar!
Visar snart i bloggen.Ha det bra hälsar fru Ekeby.

Libby sa...

Jag gillar också Lotuskastrullen. Snyggare än min gröna, som jag utan att lyckas försökt sälja.

Libby sa...

Jag gillar också Lotuskastrullen. Snyggare än min gröna, som jag utan att lyckas försökt sälja.

Erica sa...

Här i Norge är Cathrineholm väldigt poppis och därmed ganska dyrt. Jag hittade dock en sån här i somras (fast i vitt/mintgrönt) och den är bland det finaste jag har hemma :-) http://www.qxl.no/pris/samleobj-antikv-kunst/brukskunst/cathrineholm-boller-med-stativ-grete-prytz-kittelsen/v/an589454072/