tisdag 17 mars 2009

Curry och Kulinar



Detta är våra vardagstallrikar, perfekt färg, ingen dekor som kan slitas! Lite gulgröna, inte som delarna i det förra inlägget som är lime-färgade. Modellen på tallrikarna heter BT och har ganska bred bräm (kant), jag har 6 st + några assietter. Formgivare är Berit Ternell.

Jag har förutom tallrikarna samlat på mig en del andra delar med Curry-glasyren, på bilden ser ni äggkoppar i en klassisk Gefle-modell. Jag använder dem dock inte kan jag säga, eftersom jag nu mer har så många Furuvik-äggkoppar så har de blivit överflödiga tillsammans med en massa andra i samma modell. Jag har redan sålt en del av dem, de som finns kvar är de Curry-färgade och några stycken solgula.

Jag återkommer till äggkopparna lite senare, det ska bli påsk här i bloggen så småningom.

Om ni kollar in samlingen så kan ni se ytterligare en del, en tekopp i AU-modell, den bytte jag till mig av en vän tidigare.


http://www.tallbacken.net/porslin/Porslin.html


Curry-glasyren används också på en av de snyggare Gefle-serviserna, ”Kulinar”, som bottenglasyr under en enkel dekor. Servisen som betecknas som vickningsservis i ”Gefle-porslin”, formgavs av Lillemor Mannerheim 1956. Tallrikar och assietter är modell KB, en riktigt fin modell, modern i sin enkelhet, skålarna är i Mannerheims mycket speciella M-modell.

Jag har tyvärr inga delar till ”Kulinar”, har medvetet låtit bli att köpa den på Tradera eftersom en bekant samlar! Man kan inte heller säga att vi behöver fler serviser hemma…men det är klart skulle jag dyka på den på en loppis så blir det ju att slå till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många hyllmeter porslin har du? Hur får du plats? Helväggar med höga vitrinskåp?
"Signatur Nyfiken"

Herr Movarp sa...

Hahaha..ja min sambo tycker åxå att vi har för mycket...men jag har inte visat allt jag har på bloggen, det kommer att ta tid att gå igenom det systematiskt :-)

Egentligen har vi inte så mycket skåputrymme, jag ska ta några bilder och visa köksskåpen, vitrinskåpet och lite mer senare. Jag har dock börjat sålla lite mer nu, mycket kommer att gå ut "i retursvängen", dvs på Tradera och på loppis igen,,,tänkte slänga upp ett bord och så här hemma på gården med...(det är bara att hålla koll i bloggen om ni ska till Dalarna i sommar!)

Anonym sa...

Hoppas du tajmar loppisen med Femtiotalsmannens och min bilsemester genom den regionen i sommar!

Herr Movarp sa...

Ja, du får hålla koll! Det blir antagligen under juli då man är ledig och har tid att hålla på!