fredag 8 maj 2009

Tidlösa mönster...

Jag har suttit och kollat på textilier en hel del senaste veckan och fick ju ett bra tips på en bok om Viola Gråstens formgivning av SaaX. Jag hittade ännu en mycket intressant bok, "Tidlösa mönster : textilkonst från 1950-talet" den handlar om 1950-talets mönsterskatt med betoning på textilier.

Hos Adlibris kan man läsa följande: "En nostalgiväckande mönsterkollektion och presentation av de tolv designers som skapade mönster för utställningen "Signerad textil" på NK:s textilkammare 1954. Boken innehåller även andra utvalda 1950-talsmönster av Astrid Sampe, Viola Gråsten, Stig Lindberg, Sven Markelius m.fl."

Låter inte det spännande? Det tycker i alla fall jag! Boken har ju inte kommit ut ännu, men det blir väl att "hänga på låset" och inhandla så fort den dyker upp! 200 kr är ju inte heller några större pengar för den njutningen det kommer att innebära att bläddra bland dessa bilder!

4 kommentarer:

Libby sa...

Åååååååhhhhh, precis vad man behöver! Har du sett att Astrid Sampes och Stig Lindbergs kökshanddukar finns i nyproduktion nu? Jag har sett Sampes "Perssons kryddskåp" döpt efter Signe Melin Persson, och Lindbergs "Fruktfat"?

Herr Movarp sa...

Jepp, dom är fina båda två! Jag prenumenerar inte på Antikvärlden, men det kom ett erbjudande som jag kanske nappar på, 5 nummer + en handduk "Fruktlåda" för 149 kr, det verkar rätt okej!

Ljungbergs textiltryck gör ju flera av NKs klassiker i nyproduktion som bommullstyger och möbeltyger, bl.a några av StigLs och Viola Gråstens tyger. Det var även dom som ursprungligen tryckte dessa...

Libby sa...

Hugg det erbjudandet, vetja! Antikvärlden innehåller mycket för oss som gillar 1955-62. Inte lika många rokokobyråer som i Antik&Auktion :-)

Herr Movarp sa...

Jag är bra sugen...annars kostar den ju 49 kr/lösnummer...