söndag 29 mars 2009

Påsk-äggstra, del 1

Nu är påsken inte så längt borta, man kan nästan känna våren komma smygande i knutarna...

Jag lovade ju att visa lite "påskigt" porslin (till skillnad från gräsligt som man visar på sommaren) så här kommer lite äggkoppar!

Jag har fastnat för en skön modell hos Gefle, lite lagom svängd, perfekt för de flesta storlekar av ägg och så kopiöst snygg i sin enkelhet! Första bilden visar det jag har kvar av dessa, som jag sa tidigare så sålde jag en massa enfärgade till en lycklig person!

Mina favoriter är förstås "Furuvik", men det finns många som skulle platsa på en topplista så här i påsktider. De gula och de curryfärgade (två olika glasyrer) är ju med sin enkelhet och färgskönhet perfekta att matcha på påskbordet till dekorer i grönt och gult! Äggkopparna med hönor och kycklingar är oerhört charmiga, lite naiva, men härliga!

Jag vet inte vem som gjort modellen för alla dessa äggkoppar, inte en vad den heter. Den är förmodligen ganska gammal, min gissning är tidigt 50-tal eller tom sent 40-tal, har sett den med dekorer som "Amanita" och "Pastell", i ett otal enfägade varianter, men aldrig hittat någon information om vem som formgivit. Det spelar kanske inte så stor roll...snygg är den i alla fall! Ofta hittar man dem helt ostämplade, då brukar jag identifiera dem på formen, eller om jag känner igen dekoren.

Som ni ser på bilden med Furuvik så har jag bara två blå, men många av de andra, så om någon sitter och undrar vad dom ska göra med sina blå Furuvik-äggkoppar vet jag ett bra svar :-)
Jag kan tänka mig byta bort av de gula och gröna, men även köpa blå om någon hittar det!

4 kommentarer:

Sara sa...

ÅÅÅÅÅ va underbart fina, jag har en äggkopp med kycklingen. Man vill ju inte bara ha en så nu måste jag ut på loppis jakt :)

Herr Movarp sa...

Ja, jag har köpt dem styckevis kan jag säga. Dom brukar dyka upp på Tradera ibland, jag har köpt 2 där för en billig peng!

Mimi sa...

Mycket mer än så fina äggkoppar för att fira påsk behöver man inte. Gulliga!

Libby sa...

Tack för äggkopps-extra!