torsdag 5 mars 2009

Mer färgat glas?

Under mina loppisrundor har jag stött på en hel del färgat glas, som jag nämnde tidigare, så jag tänkte visa lite mer av det nu. Det mesta har jag inte kunnat identifiera, men de jag vet namnen på nämner jag i texten. Bilderna är inte så bra kvalitet, men ni får hålla tillgodo med dessa tillsvidare.

Första bilden är några skålar som jag lyckats identifiera som finska. Skålarna som inte har något namn, bara en nummerbeteckning, är designade av Kaj Franck för finska Nuutajärvi (Notsjö) och finns i en rad olika färger. Skålarna är från 1950-60-talet.

Den andra bilden innehåller 3 olika oidentifierade juice-/saftglas. De två glasen till höger kan vara Lindshammar glasbruk, men det är inte bekräftat.

På den tredje bilden har jag samlat en rad olika mindre glas, snapsglas, likörglas och möjligen selterglas. Det finns en sån mängd liknande modeller på glas från denna period att det är mycket svårt att identifiera dessa. De olika glasbruken i Sverige och Finland producerade mängder av glas under 50- och 60-talen och man kopierade friskt varandra. Det bruna glaset i mitten och glaset med fot till höger finns som snarlika modeller hos bl.a Johansfors, Lindshammar, Reijmyre m.fl. svenska glasbruk. De turkosa/blågröna glaset finns bl.a. hos Lindshammar och Reijmyre i Sverige, samt hos vissa finska producenter.

3 kommentarer:

Mimi sa...

Javisst ja, nuutajärviskålarna känner jag igen, de hade min morfar och mormor. Mina föräldrar hade femtiotalsglas en hel del som jag har i skåpet, men tyvärr inte de glasen som du har. Om de är gjorda i Finland så är Iittala det mest troliga glasbruket tror jag.

Herr Movarp sa...

Jag tror faktiskt inte att några av glasen, i alla fall inte juiceglasen, är från Finland. Jag har letat och kollat åtsklilliga modeller, men inget stämmer vare sig form, mått eller färg. Dessa glas är exakt lika stora, av samma modell. Möjligen kan något av de mindre glasen vara från Finland, och jag tror i så fall på Nuutajärvi, Iittala eller Rihimäki.

Helena sa...

Hej! Tack för tipset! Det såg ju väldigt likartat ut! Ljusstaken längst ner på sidan har jag faktiskt, fast större. Men märkningen under är exakt likadan. Du gav mig anledning att surfa runt på en mängd olika nätsidor.., men jag hittade inga fler bilder än de du hänvisade till.