tisdag 3 mars 2009

Glasservis från Sea

Jag tänkte "kasta in" ett litet inlägg om en glasservis bland porslinet, nämligen från Sea glasbruk i Kosta.

Jag har vid olika tillfällen köpt lite delar till servisen, som består av coupe-glas och en liten karaff (eller vas?) än så länge. En fundering är hur tanken är att man ska använda glasen? Är det dessertskålar eller cocktailglas? De enda delar jag hittat är de jag precis berättat om, samt en större vas/karaff och ett highballglas (juice, saft, grogg), samt en ishink. Detta har fått mig att fundera på om det helt och hållet är en slags drink-servis...men jag slänger ut frågan och funderingarna till mina läsare och hoppas på hjälp!

Servisen är i alla fall fin, flera olika färger precis som en del annat 50-60-talsglas som jag fyndat!

8 kommentarer:

johanna sa...

väldigt snygga! men dom verkar vara svåra att dricka ur. det blir rejäla drinkar!
varför inte använda dom som dessertskålar, jag tror inte det spelar så stor roll.

Herr Movarp sa...

Dom känns inte så stora när man håller i dom, men det är säkert som du säger. Jag skulle dock vilja veta hur det var tänkt från början...ofta kan man ju se på formen och "foten" om det är glas eller skålar, men det är svårt här tycker jag.

Mimi sa...

Jag tycker nog att de närmast har formen av dessertskålar, men det är svårt att säga då man inte håller dem i handen. Åtminstone ser det på bilden ut som om det skulle vara svårt att gripa tag om "foten"!

Anonym sa...

Kul med ett glasinlägg till! Hade ingen koll på Sea. Och visst är det väl dessertskålar? Till glace med färska bär, och kanske ett rån?

Herr Movarp sa...

Jag har sett en andra skålar från Sea, samma modell, dock utan dekoren på, men jag slog inte till på dessa eftersom jag redan har 6 st.

Ni har nog rätt, troligen är det dessertskålar. Konstigt i alla fall att allt annat jag hittat i serien hör till nåt slags drinkservis...

Anonym sa...

Kanske en livsnjutare till formgivare som koncentrerat sig på efterrätter och drinkar? :-)

johanna sa...

haha, jag tror också på Libbys förslag. Drinkar och efterrätter är väl det enda man behöver? :o)

yvonne sa...

Vem är formgivaren--hittade en brun vas/karaff o trodde det var Bengt Edenfalks serie Spun men den ser tjockare o tyngre ut....