tisdag 3 januari 2012

Resten av fynden då...

...för jag hittade ju lite mer också denna första runda!




Den koboltblå är en vas/ljusstake Lindshammar och den ljusare blå vasen är svensktillverkad, antagligen från Elme glasbruk (märkt Made in Sweden)


Ett okänt lock, en reservdel till den som saknar. Vore bra om jag kunde få tips på vad den hör till för serie/tillverkare...


Denna vasen, som är godsmärkt 1095/89, är tillverkad av Ekeby, en kundserie vars nummer får mig att koppla till varumärkena Glory keramik och Örjan. Jag har även en omärkt ljusgrön likadan vas, som tyvärr fått sig en skada. Jag köpte den för att dokumentera ännu ett föremål som är okänt i Grödinges register


Ekeby-vas (tror jag), troligen Anna-Lisa Thomson.


Dansk keramik, ska slå upp den mycket tydliga godsmärkningen senare. Fin tycker jag!


Först tänkte jag att dessa hörde till Dukat-serien från Karlskrona, men upptäckte sedan att de var godsmärkta 306/44, vilket betyder att det är Rörstrand och serien Supea av Marianne Westman. Man hittar ofta karotter och fat i denna serien, men alltid skadade tyvärr. Det är annars en tidig och fint formgjord serie! Supea grön är engoberad och avskrapad men försedd med en grön glasyr, så att kärlen fick en ljusare och en mörkare brungrön fårg. Servisdelarna hade lätt asymmetriska former. Supea kom i produktion 1955. Servisen finns även i andra glasyrer, bl.a. gult och är ibland stämplade med andra dekornamn.


Supea, 1955

4 kommentarer:

Maria sa...

Härliga fynd och en bra start på året! Särskilt den blåa glasvasen är ju en av mina favoriter ;-)
Jag känner på mig att 2012 kommer att bli ett riktigt bra fyndår! Må så gott!
Hälsningar Maria

La mômes Old fashioned sa...

Jag har också en sådan ljusblå vas i glas, men omärkt. Den är åtminstone mycket lik. Fina grejer för övrigt!

Allt det gamla goda sa...

den danska vasen är inte möjligen märkt "LMP" i ett runt emblem med bokstäverna sittandes ihop litegrann?

elmevasen var helt i min smak, det andra också, fina fynd såhär i början av året!

trillivippa sa...

Ojojoj så mycket fint! Och kul att lära sig mer om Supea, har nog aldrig sett den servisen förut. (Och jag hade också gissat Dukat med den formen och glasyren.)
Och tack för hjälpen med att identifiera min fina vägglampett från Bo Fajans! :)