lördag 10 april 2010

Ingen måtta...

I höstas hittade jag ju en stor "bordssnurra" i teak, dansktillverkad, med fack för glasskålar. Tanken är att man ska placera den mitt på bordet och ha småplock i skålarna som man enkelt kommer åt genom att snurra den undre plattan, medan den övre i mitten står still.

Om man inte är för många skulle jag säga att man kan fylla skålarna med t.ex. grönsaker och annat och äta Tacos med stil :-)



I alla fall så fattades det en skål till denna anordning, jag har letat och letat sedan jag hittade den men utan napp. I fredags gick jag in på Myrorna i Gävle och till min glädje hittade jag två glasskålar på en smal teakbricka som jag tyckte var misstänkt lika min inre bild av skålarna till snurran. Jag chansade, om de inte passade så går det ju alltid att använda brickan med skålarna som ju hörde ihop tänkte jag. På vägen hem åkte jag till Järbo (mer om det i ett senare inlägg) och som av en slump hittade jag en exakt likadan bricka till med likadana skålar (men var det en slump..? )



När jag kom hem testade jag skålarna, och ta-ra, perfectemente!

I morse när jag tog min sedvanliga loppisrunda i morse vad hittade jag då tror ni..?

Jo, 2 st likadana skålar... :-)

11 kommentarer:

Lybtar sa...

Haha..helt sjukt.
Men va roligt! Nu kan du bjuda hem mer folk till taco middagen.

Anonym sa...

Nästan magiskt otroligt! :-)
Grattis!

Bland det sjukaste jag har varit med om på loppis är när jag hittade 2 st Kockums tvättkannor samma morgon på samma loppis hos 2 olika säljare! Som ni säkert vet så är det mycket sällan man ser dessa kannor! Och ser man dom brukar dom vara dyra!
Dessa kostade bara 75 kr/st!!! :-)

Ibland har man tur! :-)

Helena sa...

Haha.... Vilken otrolig tur du har. Nu kan ni äta tacos med stil!!!

Anonym sa...

Har själv en likadan teaksnurra och i mitten ska det vara en fonduegryta

Clinen sa...

Nämen! Se där, ibland måste man ju ha tur. Vad roligt.

Jag har också funderat en del på sådana brickor med skålar. Jag har sett dem någon gång men tycket att det varit lite onödigt samtidigt som jag blivit väldigt sugen och fingarna börjat klia.

Man skulle kanske satsa på en i alla fall. Hade varit kul att hitta en sådan snygg snurrbricka som du fick tag i och (precis som du säger) använda när man äter tacos. De nya, moderna är ju inte så värst roliga måste jag säga! /Clinen

Libby sa...

Funkar för röror till grillning också. Jag har en modernare variant på snurrbricka och har hummus, guacamole etc i skålarna.

Randiga Tråden sa...

Precis en sådan har min mamma och den har hon bla sill i eller lite annat smått och gott.

Lybtar sa...

Kan tillägga att vi är stolta ägare av tre stycken. En från min mor och far som hade typ tre de också. Ett arv från farmor och ett i arv från mormor. Det var kanske en riktigt het sak att ha hemma.
Vi har aldrig användt våran men jag inser att det måste bli ändring på det.

Janne sa...

Grattis! Vet du hva du har der..?
http://www.zeitgeist-i.com/G-Dk-0037.html

:-)

Anonym sa...

Grattis! Det är alltid kul när man hittar "reservdelar" till sina befintliga loppisfynd. Apropå en helt annan sak; är det inte månne Fenix-fat jag skymtar i inlägget "Fynd före påsk" där du har hittat tre stycken Rörstrandfat, de vita med svarta kanter? Ser exakt ut som fatet till min Fenix-kopp.

/Lotta

Herr Movarp sa...

Perfekt med alla tipsen!

Lybtar: En sån rund snurrvariant eller såna raka med två skålar?

Janne: Min snurrbricka är Digsmed, den ena smala är omärkt, den andra ska jag kolla vad det står på etiketten. Kul att glasskålarna var gjorda av Holmegaard!

Lotta: Faten du ser är i samma modell, men randen är dock mörkblå, har nu flera stycken extra... Jag vill gärna få tag i såna med svart rand, tyvärr verkar det svårt... behöver minst 3 st...till Tango, Fenix och en till som jag inte kommer ihåg just nu...