fredag 10 september 2010

Japp, det var trevligt att packa upp paketen!

Jag hämtade ut två paket idag, ett Tradera-köp och ett bytespaket från Småland, vilket var riktigt trevligt!

Skålen som jag köpte på T är en fin Upsala-Ekeby av Hjördis Oldfors, en fisk med stil helt enkelt! Den har numret 5248 och gjordes enbart 1960. Skålen är en av de sista i Oldfors produktion enligt listan i Upsala-Ekeby-boken.



Kopparna, faten och assietterna som kom i byteslådan var riktigt roliga grejer, en hel del som jag saknat, en del som jag fått, några skadade koppar som kunde varit fantasiska om dom inte blivit skadade vid tidigare transporter...oturligt nog!



Från vänster till höger uppifrån och ner i bilden ser ni:

Gefle Krokus assiett
Rörstrand Red Top kaffekoppar utan fat
Rörstrand Gille fat
Gefle Pärlhyacint tekopp utan fat, tyvärr rejält skadad...har dock ett helt fat till den!
Gustavsberg Studio-serie av Stig Lindberg, sprucken tyvärr.
Rörstrandsfat, ett rött och ett Granada till en RH-kopp som jag redan har!
Gefle Rio tekopp, hade en krossad sedan tidigare
Gefle Fonda kaffekopp


Marianne Westmans "Red Top", saknar sin röda botten, dvs faten! OBS! Jag vill ju understryka att om någon sitter hemma med röda fat till dessa Red Top så vill jag hemskt gärna köpa några!


Modellen är samma som Krokus och många fler Gefle-koppar, E heter den, dekoren är formgiven av Ellen Mortenson.


En kaffe-assiett i Krokus-serien (dekor Ellen Mortensen), tyvärr har jag ingen kaffekopp...


Fatet hör till en kopp i Marianne Westmans RH-modell, men dekoren är inte hennes vad jag vet, även om man kan se det skrivas på Tradera med jämna mellanrum...jag har en hoper koppar som passar till, med andra fat, i det stuket kallas den "Cuba"



Underbar kopp i ljust blått och tunna linjer! Fantastiskt rolig design, känns helt moderna! Stig Lindberg var verkligen före sin tid...

På bilden ser ni också två trisslotter som jag köpte när jag hämtade paketen...tyvärr var det ingen vinst där att hämta...man hade ju hoppats att utöka loppisbudgenten lite, men icke :-)

8 kommentarer:

form55 sa...

Stig-Lindberg-koppen var ju fantastisk!

Anders Öhman sa...

Hur mycket jag än gillar Stig L så måste jag säga att koppen representerar intressant snarare än bra design.
Fast jag är avundsjuk i alla fall. ;)

Herr Movarp sa...

Jan: Ja, det är faktiskt en serie med grejer, ska se om jag hittar bilden på den...
Anders: Håller med, tror tanken var en utländsk (läs japansk) marknad, i alla fall älskar japanerna denna stilen :-) Den är ruggigt snygg i alla fall!

Susanna sa...

Pärlhyacing pratade vi ju om när jag var hos dig. Den är riktigt snygg!
Och min förkärlek till Hyacint känner du ju redan till :-)

Randiga Tråden sa...

Håller med Stig Lindbergs koppen är otrolig .

Anonym sa...

Lindbergkoppen - Ja!!!!
Kerstin

LOPPISTAN sa...

Jag tycker Red top är supercool, mest tillsammans med faten kanske, men de funkar absolut utan också. Vilken bra början på helgen! :)

Retrolux sa...

Haha... vad roligt med Oldfors-firren! Jag kikade också på den på Tradera.

Tur att vi inte började ett budkrig där. Det är ju annars Oldfors som är vår gemensamma nämnare.