onsdag 4 november 2009

Antikmässa i Säter

Jag gjorde ju en liten utflykt till en ny mässa i Säterdalen i lördags, tänkte att det kunde vara kul att se något nytt, dessutom var det ju röd dag så många andra ställen var stängda!

När jag kom dit strax innan de öppnade, var det bara ett fåtal bilar och några personer som stod i kö. Bra eller dåligt tecken..? Tja, man började fundera på om det var dålig marknadsföring kanske...

När vi 20-talet köande sedan kom in, så kom första besvikelsen, bara ett 20-tal säljare. Jag gick i rask takt runt borden och konstaterade att priserna inte riktigt hörde hemma här i lilla Säterdalen utan snarare i Stockholms innerstad...

Exempel: Jag hittade 4 st Astra kaffekoppar i fint skick som jag var lite intresserad av, vi saknar ju några stycken nämligen. Jag frågade säljaren om priset och han svarade glatt "Jag hade tänkt mig 520 kr..........per kopp" Hahahahahahahahaha...jaha tänkte jag för mig själv, på Tradera kan man få max 300-350 kr för en kopp, en antikaffär i Gävle tar 300 kr/st...var ska du få dom sålda???

Utbudet då? Jo, som en välsorterad loppis skulle jag säga, med den enda men tydliga skillnaden att man kunde misstänkt att den prisansvarige för stället hade suttit och googlat för att få fram slutpriser på Tradera och Ebay, sen lagt på så där en 20-30%...

Ja, ska den mässan han någon framtid så får man skärpa till både antal säljare, utbud och priser!

Köpte jag nått då? Jo, jag stod länge och pratade med ett trevligt par som sålde en del hyggligt fina grejer på sitt bord, till slut slog jag till på två stycken pressglasskålar från Glimma, eller rättare sagt en skål och ett fat, båda på fot. Fatet tyckte jag kändes ovanligt fint, ett nätt litet amåkakfat för 2-4 personer, skålen hade en sån ovanlig fin ljust blå färg så därför nappade jag på dem, priset var inte billigt, men okej, 100 kr för båda.

5 kommentarer:

Libby sa...

Nu vet du hur vi i Stockholmsområdet har det.

Anonym sa...

På antikmässorna häromkring (och även oftast i antikaffärerna) så får man betala ungefär dubbla Traderapriserna.

/JJ

Herr Movarp sa...

Jo, man kan ju förstå att saker och ting är dyrare i storstäderna, men inte i Säter...du Libby har ju varit i Säter, tycker du att det känns som storstaden, att folk är beredda att betala? Då förväntar man sig ju ett stort utbud och stor konkurrens om varorna också, vilket ju inte var fallet här!

La luz del norte sa...

Å, den blå skåla er jo helt nydelig! Der var du heldig! :)

ha en fin dag!

Solrosa

Svenskt Retro sa...

Vilka fantasipriser. Hoppas det är lite moderatare priser på mässan i Örebro i helgen..ska dit nämligen.