tisdag 13 oktober 2009

Off topic...nja gammalt och slitet, men charmen finns där!

Jag undrar stilla om det inte finns glada amatörer som gärna vill arbeta med händerna och skapa nya väggar, golv och tak? Tänk att få leva ut era inre ambitioner om att bli konstnärer, att spackla, slipa, och måla! Tänk en sån bra motion, en sån glädje att hjälpa människor i nöd och sedan få belöningen i form av god mat, god dryck och...jaja ska jag fortsätta eller har ni förstått poängen..?

Jag känner att jag kommer ingenstans med renoveringen av huset pga tidsbrist utan skulle behöva aktivt stöd så att något händer! Man kanske ska lägga upp en Facebook-grupp: "Vi som älskar att renovera gamla hus och gärna gör det i Falun bara för att det är så jäkla kul" ???



http://www.tallbacken.net/Renovering.html

6 kommentarer:

Unknown sa...

Tja, du får väl starta ett renoveringsläger, ett så kallat Byggnadsvårdsläger. Det är folk som galna att anmäla sig till, och kan t o m betala för. Men du får väl se till att lära ut nåt på kuppen. :-)

Herr Movarp sa...

Jo det är ju en idé förstås, men då måste man ha minst en kunnig snickare/Husbyggare som kan gamla tekniker och gamla hus och där står jag nu...hade jag haft en sån duktig kunnig person till hjälp, en organisatör, hade jag kommit långt...jag kan själv mycket teoretiskt, men hinner aldrig testa på att utöva det tyvärr. Jag har varit på ett sånt läger för några år sen, där lärde jag mig bl.a. att renovera gamla fönster vilket är kul om man hinner förstås!

Re-dizain sa...

Skrattar bara, du är så härlig!
Själv skulle jag älska varo/tjänstebytessamhälle! Vad kul det skulle vara!
Jag förstår också att du inte kommer någonstans med renoveringen är teoretiker:) Känner igen känslan...om nåogon kunde bara läsa mina tankar och göra det jag konstruerar i huvet ....men tyvärr.
Härlig blogg har du i alla fall, mycket information att hämta!

Skaffaren sa...

Testa forumet alternativ.nu
Där kan man göra arbetsbyten.
Jag har ägnat mig åt trädgårdsarbete och burit sten tills jag fick blodsmak.

Ulrika sa...

Jag förstår precis vad du menar. Vi har ett sådant projekt i vårt landställe i Roslagen! Kontakta gärna mig om du får någon idé för hur man kommer framåt i husrenoveringen. Jag har exempelvis renoverat hur många fönsterbågar som helst enligt gammal beprövad teknik under ett antal somrar men jag skulle bedöma att jag ändå har 2/3 kvar. Tröstlöst. I vinter kommer dock en målare som brukar renovera herrgårdar och målar hela övervåningen (inomhus) hos oss i linoljefärg. Han verkar extremt duktig och intresserad. Det var tur att vårt inte så herrgårdsliknande hus ändå föll honom på läppen! Det blir inte billigt men ändå överkomligt med rotavdraget. Det känns som ett jättekliv framåt!

Herr Movarp sa...

Re-Dizain: Jag har inget emot att byta tjänster, men problemet blir då, när ska jag som inte ens hinner fixa hemma, hinna fixa någon annanstans? Nej, vad jag behöver är snarare kontakt med duktiga hantverkare och kanske någon som är bra på att organisera...ibland märker jag brister i mig själv :-) Men det är klart, om väldigt många kom och fixade på en gång skulle jag ju få sinnesfrid och tid över att hjälpa andra kanske...
Skaffaren: Jag ska spana in forumet, kanske finns det nåt bra upplägg där!
Ulrika: Vi behöver nog tom hjälp med planeringen känner jag, jag saknar varken kunskap eller entusiasm, inte heller har jag tummen mitt i handen, men tiden räcker inte ens till att planera ibland, eller så är det så att vi "gått in i väggen" med huset, helt enkelt inte orkar ta tag i det...