söndag 29 april 2012

Äppel, päppel, kopp med fat

Ett okänt lock, Jie, Syco, ja, vem vet?

Arabi Teema/Kilta
Trio heter denna dekor från Rörstrand
En mycket ovanligRörstrands-dekor, Cicena, som jag aldrig sett tidigare

Zip-Zag, vilken strategi ska man ha med det spelet måntro?
Äppel-Päppel...nej, men vad heter då detta tyget?
En vas från IIttala, design Timo Sarpaneva, signerad TS.
En vas från Upsala-Ekeby, design Ingrid Atterberg. Jag har golvvasen i samma serie, en vas som inte finns enligt UE-bokens listor. Undrar om denna finns med?
En samlingsbild, faten i mitten är också Rörstrand


3 kommentarer:

Anonym sa...

Locket är definitivt Jie, jag har nämligen en skål med samma dekor.

Anneli sa...

Angående vasen från Uppsala-Ekeby så är den i en serie tillverkad för Åhlen & Holm. Ekebyboken har bara listat ett fåtal av alla objekt som tillverkades i nummerserie 4330- så det är inte så konstigt om den inte finns med.

Herr Movarp sa...

Anonym: Jag misstänkte det, tack!
Anneli: Jepp, jag vet, den finns även i turkost, lite snyggare än denna faktiskt...jag har golvvasen i denna serien och färgen också, ett fynd för några år sen!