söndag 8 april 2012

Stora kokboken

är en kokbok som jag fyndade för ett tag sen, den verkar riktigt rolig måste jag säga, och tidsenlig som den ju är, från 1955!





Jag ska testa en del recept från den framöver, men så här i påskrider bakade jag em trevig kaka till kaffet under helgen, en mazarintårta!

Så här såg den fantastiska skapelsen ut och jag lovar den smakade verkligen gott!



Här är receptet på mazarintårtan och mördegsbotten som ligger till grund!





Jag har tagit lite fler bilder ur boken som jag ska visa framöver!

8 kommentarer:

UllaH sa...

En riktigt bra kokbok! Ärvde min efter mormor och den är numera fransig i kansterna. Går alltid till den när jag undrar hur det verkligen är.

Daniel sa...

Hej!

Du har gjort ett fantastiskt fynd. En jättebra kokbok och ett roligt tidsdokument. Färgplansherna är så fina. Ett tips är Äkta savarin på sid 510 (i vår upplaga). Jättegott!

Daniel

Herr Movarp sa...

Trevligt att höra Ulla!

Tack för tipset Daniel, det lät gott när jag kikade på receptet (på sid 473 i min upplaga)!

sussiesfyndhörna sa...

Den kokboken är verkligen bra. Jag har ärvt den av mamma som fick den av sin mamma. Min bok är inte alls lika fin som din, min är mycket väl använd!

Lilla Anka sa...

Ja , den kokboken är en guldgruva! Jag har min farmors, som dessutom innehåller diverse små lappar och urklipp instuckna överallt. Suverän kokbok och nostalgiska minnen av farmor!

La mômes Old fashioned sa...

Min mamma hade tittat in på din blogg och sa att min mormor och morfar hade den kokboken. Men den brann tyvärr upp med deras gamla hus för några år sedan. Själv kommer jag inte ihåg kokboken dessvärre.

trillivippa sa...

Spännande bok, den får jag hålla utkik efter! Och tills jag hittar en egen så får jag se fram emot att du delar med dig av några fler recept.
Gulligt med den lilla råttan i Astra-koppen! :)

Skaffaren sa...

Vi har nu börjat använda vår.
Från början var det min mors :-)
Jag måste säga att det blir fantastiskt god mat.