lördag 5 november 2011

Bergabackens pelargonkaka

Vill man göra något gott och lite annorlunda till kaffet så tycker jag att man ska pröva denna goda kaka. Receptet kommer från en bok om pelargoner och har sitt ursprung i trakterna faktiskt, Bergabackens pelargonmuseum kan man skåda i närheten av Torsåker i Gästrikland, har personligen aldrig stannat till, men väl passerat flera gånger!






Smeten vispas helst med en rejäl Philips från 60-talet i en mintgrön Rosti från årtiondet innan. OBS! Använd hörselskydd om du inte är van vid bullrande miljöer ;-)


Blad från Dr Westerlunds pelargon, en pelargon med angenäm doft!



Receptet kommer här om ni inte kan läsa på bilderna!

Bergabackens pelargonkaka

Ingredienser
150 g smör
2 dl socker
1 ägg
10 blad av "Dr Westerlunds blomma", doftpelargon
2, 5 dl vetemjöl

Glasyr
1 dl florsocker med citronsmak (alt. vanligt)
1/2-1 msk vatten (alt. citronsaft)
5 blad av "Dr Westerlunds blomma"

Sätt ugnen på 175 grader.
Använd en form med löstagbar kant, ca 1,5 l.
Mixa eller hacka bladen fint.
Visap smör och socker pösigt, tillsätt ägg och vispa samman smeten.
Rör sedan ner de hackade pelargonbladen och sist mjölet.
Häll ner smeten i en smord och bröad form.
Grädda kakan ca 20 minuter.
Låt kakan svalna och bred på glasyren.
Dekorera den färdiga kakan med blommor och blad från olika pelargoner!

9 kommentarer:

Emma sa...

Hej! Jag vet att du har bra koll på porslin och därför gick min första tanke till dig när min kära mor tog fram två Rörstandskoppar som vi inte har lyckats hitta något mer om!
Om du har lust och tid får du jättegärna skicka ett mail till emmaberge@live.se så kan jag skicka en bild till dig i hopp om hjälp.
Ha en trevlig helg
Emma

Anna sa...

Spännande! De luktar ju underbart så det låter vettigt att ha dem i kakan :)

FLAK sa...

Elvispen gör bakningen till ett nöje=)

Moster Mjölgumpa sa...

Var rädd om din mintgröna skål. Jag hade en exakt likadan fram tills gubben tappade den i golvet. Den gick i två delar...

SaraMay sa...

Mums! Den ska jag göra så snart jag får lite ordning i köket!
Å en sådan visp är jag uppvuxen med, minnen!
Å stanna till i Torsåker nästa gång! Så jävla fint det är där, mitt å jörgens favoställe! :)

trillivippa sa...

Bra tips, min Dr Westerlunds som jag köpte på Dalaturen i somras börjar bli väl yvig så då kanske jag får offra några blad till en kaka. :)

Allt det gamla goda sa...

det var mer än vad jag visste, att man kan blanda pelargonblad i kakor.

Elja Sjöberg sa...

Jag har bakat er pelargonkaka flera gånger och och även gett bort. Den är jättegod! Finns boken att köpa som receptet står i? Vad heter boken?
Mvh Elja Sjöberg

Herr Movarp sa...

Ja, jag ska kolla vad den heter, det är ingen kokbok utan en bok om pelargoner!