lördag 11 december 2010

Härlig keramik

Vad hittade jag mer då på mina rundor i veckan? Jo, lite keramik av olika slag blev det också, bl.a. 3 fina vaser!

Det turkosa kruset från Upsala-Ekeby ingår i en serie för för Åhlén & Holm som heter "Bris". Formgivare är Ingrid Atterberg. Den beigebruna med mönstret är en Rörstrandsvas av Gunnar Nylund och den sista svarta med "pärlband" är märkt, men helt okänd för mig, jag tyckte den var snygg helt enkelt!







Jag köpte även några glöggmuggar som är märkta med en sifferserie som möjligen kan vara Syco eller liknande, samt några små Ekebyfat som jag tror är kuvertaskfat, men jag tänkte att man kunde använde dem till att lägga te-kulan på när man gör te direkt i mugg eller kopp. Inte fel att hitta nya användningsområden, jag menar kan man servera Sushi med Domino-askfat som tallrikar, så funkar nog även detta :-)



Jag köpte också ett adventsfat från Gabriel, ett likadant som jag köpte förra året, fast gult och en hoper bestick i olika modeller, samt en Safari-tallrik från Gefle.





Avslutningsvis en samlad bild från veckan!

12 kommentarer:

//W sa...

Ska veckan kanske slutfyndas med blid 24 eller 97? på fölnade länk: (fick för mig att du va sugen på någon sånt?) http://www.auktionshuset.nu/auktion/auktion.htm

LOPPISTAN sa...

Vilka fynd du gör! Man blir grön av avund.

Själv har jag gjort Gävle idag (det är väl dina hemtrakter?) och förundrats över hur mycket vackra ting det finns. Bland annat kollat in utställningen Modärna Tider på museet (om Bo Fajans och Gefle mm). Riktigt skoj!

Herr Movarp sa...

Önskar att jag hade råd, men det lär väl dra iväg :-(

Herr Movarp sa...

Ja, riktigt bra vecka, inte några större summor heller, det dyraste föremålet var Nylund-vasen, 75 kr :-)

Du missade väl inte Erikshjälpen kl. 12 idag? Alltid fyndläge vet du :-)

Jag jobbar i Gävle så jag är där måndag till fredag normalt. Jag har sett den permanenta utställningen x antal gånger, men ska till museet till veckan och se den tillfälliga utställningen med den nyinköpta keramiken och pepparkakshusen som ståt utställda nu:-)

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Du har fyndat min ultimata julklapps önskning! Kuvertaskfaten av Vicke Lindstrand!!! Jag har endast 3 st.
Det är det enda på min lista! Jag hade tänkt göra ett inlägg om dessa.
Skulle du kunna tänka dej att sälja något eller alla faten?
Svara mej på min g- mejl i så fall.
Jag kanske får börja tro på tomten ändå?

Lybtar sa...

Som vanligt, helt fantastiska fynd. Adventsfatet gillar jag skarpt, aldrig sett det tidigare.
Den omärkta vasen är också riktigt fin.

Agnieszka sa...

Hej herr Movarp!

Den svarta vasen var riktigt snygg, självklart gillar jag även den knalligt gula adventsljusstaken från Gabriel!

De är snygga och praktiska då man kan lägga något gott i mitten, har märkt att det finns speciella ljus till dessa stakar som passar både i storlek och utseende från Liljeholmens, sk. lampettljus.

Tänkte ev. ta mig en rundtur i Dalarna under julledigheten, skulle man kunna få lite tips på loppisar värda ett besök?

Trevlig tredje advent önskar Retroprylar Andreas

Christin sa...

Som vanligt kanonfynd för dej.
Svarta vasen var såå snygg.

precis en sån sa...

Jag är svag för de här ljusstakarna från Gabriel, man kan göra så mycket roligt med dem. Ditt paket kommer förresten nu i veckan...

trillivippa sa...

Du lyckas verkligen alltid med dina fyndrundor, överväger nästan att flytta norrut (eller i alla fall ta en råadtrip någon gång) så man kan få prova lyckan i dina jaktmarker. :)

Det turkosa UE-kruset var helt i min smak, mycket läckert!

LOPPISTAN sa...

Jag missade missade Erikshjälpen, vi kom på det först när jag såg din kommentar. Som tur var dröjer det nog inte innan vi åker dit igen - och då ska det bli fynda av!

Och nu har du nog redan hunnit se det, men pepparkakshuset var grymt! :)

Retrolux sa...

Helt otroligt. Man kan ju tro att vi läser varandras tankar. Jag har precis ropat in en sådan Bris-vas på auktion...

Härliga fynd och God jul!