lördag 18 december 2010

Gästrik/Pyrus

Jag såg ännu ett kul inlägg hos Eli på Femtiotalsjakten om ett byte hon gjort och fått en såskanna från Gefle som heter Gästrik.

Serien heter enligt Gefle-boken Pyrus 1952-1957 och därefter Gästrik, men jag vet inte hur det hänger ihop, för vissa saker är märkta både Pyrus och Gästrik. Personligen tror jag att Pyrus är materialet (typ Pyro hos Gustavsberg) och Gästrik är dekoren.

Formgivare är Sven-Erik Skawonius, både modell och dekor (tror jag, modellens S kommer nog från efternamnet) Pyrus/Gästrik var den första dekoren på S-modellen,av Skawonius, därför är jag ganska säker på att SES ligger bakom modellen också.

Ser ni likheten med Fyris, Karlskrona-modellerna mm..?





3 kommentarer:

Eli sa...

Kul med mer info! Har länkat hit. Och jo, min snipa är märkt både Gästrik och Pyrus.

precis en sån sa...

Låter väldigt logiskt Benny.

Eva sa...

Jag har en sådan gratängform som jag köpte på loppis i Norrtälje för några år sedan, för 60 kronor. Har aldrig sett sådant porslin efter det, varken på loppis eller antikaffärer. Hur kommer det sig att man ser dem så sällan?