söndag 20 juni 2010

Loppisguide del 2 - Sandviken

Dags för andra delen av guiden, en runda i närbelägna Sandviken där jag brukar fynda ibland! På vägen från jobbet i Gävle mot Dalarna passerar man Sandviken efter ca 20 minuter. Jag brukar ta en runda på alla ställen som är öppna när jag passerar, de flesta ligger med kort gång avstånd från varandra.

Vi börjar med Frälsningsarméns second hand-butik som ligger på Storgatan, infartsgata till centrum i Sandviken. Ett ställe som sällan ger några större fynd mycket beroende på att inget byts ut. Dock fyndade jag lite 60-talskläder där nyligen, så det kan löna sig att titta in. Fokus ligger också på kläder i denna butik. Enligt en uppmärksam läsare kallas butiken "Kamelfyndet", men det framgår inte av några skyltar :-).




Ånyo, kommunens second hand, finns på två ställen, en butik som ligger mittemot Röda korsets butik på Storgatan 19-21, i Galaxen-huset. Ånyo har två lokaler, en med fokus på husgeråd, glas, porslin och möbler och den andra i samma byggnad med fokus på kläder. Utbudet varierar i kvalitet, men priserna är alltid bra och fyndchansen är stor, inte varje gång men ofta!

Öppettider:
Måndag - fredag 10.00-18.00, lördag 10.00-14.00





Detta var mina fynd vid senaste besöket, samt en soffa som jag gillade men inte köpte!





Det ställe som jag gillar allra mest är nog PMUs biståndscenter som ligger på baksidan av Mekonomenhuset, Storgatan 29. Priserna är för det mesta löjligt låga, fyndchansen är jättestor, men de har bara öppet 2 gånger under veckan och man måste köa länge innan för att ha en bra chans!

Öppettiderna är :
torsdag 15.00-18.00 och lördag 10.00-13.00


3 kommentarer:

Libby sa...

Det är ju så roligt med de här guiderna. Ska uppdatera min egen med länk till dina guider ikväll.

Ingrid sa...

Trevligt att träffa dig !
Du har en trevlig intressant blogg
om svenskt porslin.
// Ingrid

Thobias sa...

Hej!

Butiken som du hänvisar till som Röda Korsets butik drivs inte av Röda Korset utan av Frälsningsarmén. Den heter Kamelfyndet, vilket av någon konstig anledning inte syns på något sätt alls.

Dock så har Röda Korset en second handbutik i Sandviken, den ligger vid parkeringen vid Jerntorget.